Bli med på dugnad for verdighet!

Onsdag 17. oktober handler om ungdom og verdighet. Da er det Global Dignity Day på 150 videregående skoler i Norge.
Publisert: 25. sep 2012, kl. 00:29 | Sist oppdatert: 25. sep 2012, kl. 11:50

En enkelt handling skaper ikke et vondt eller godt menneske, sies det. Det er vanene dine som forteller hvem du er. Hva man tenker om temaet ”verdighet” kan påvirke våre vaner. Global Dignity Day gir ungdom rom for å snakke sammen om hva verdighet betyr for dem, og til å dele historier om viktige opplevelser med hverandre. Mer enn 150 000 ungdommer deltok på arrangementet rundt om i verden i fjor.

Bli veileder

Amnesty International støtter opp om Global Dignity Day som går av stabelen onsdag 17. oktober på 150 skoler over hele Norge. Selve opplegget varer i to timer. Det består av to fellessamlinger for hele skolen og en klasseromsøkt. Som veileder på Global Dignity Day får du være med på å dele tanker om det å se hverandre og sette pris på hverandre, og du har ansvaret for klasseroms-økten som varer i en klokketime. Du vil hjelpe elevene gjennom et enkelt pedagogisk opplegg og være med på å velge ut noen elever fra hver klasse til å dele sin verdighetshistorie med resten av skolen.

Global Dignity Day er en unik mulighet til å engasjere seg i verdighetsbasert ledelse og i holdningsskapende ungdomsarbeid.

Vi kan garantere en innholdsrik dag, med refleksjoner og sterke historier fra elevene.

Kronprinsens initativ

Global Dignity er et uavhengig, ideelt og politisk nøytralt initiativ etablert av TV-aksjonens høye beskytter H.K.H. Kronprins Haakon, Professor Pekka Himanen (Finland) og leder av Operation Hope, John Bryant (USA). Ideen til Global Dignity oppsto i møter om internasjonale utfordringer under World Economic Forum i Davos i 2006. Initiativtakerne så et potensiale i å bruke begrepet verdighet som en kilde til positiv endring og utvikling.

Alle veiledere får opplæring i forkant. Totalt tidsbruk som veileder ligger på omtrent 6 timer.

Er du klar for å ta ungdommen på alvor?

Vil du være med på å løfte verdigheten til elevene som ikke roper høyest?

Tør du å utfordre ditt syn på verdighet?

Meld deg på her!

Har du spørsmål? Ta kontakt med fylkesleder for Global Dignity Day i ditt fylke!

GLOBAL DIGNITYS VERDIGHETSPRINSIPPER:

1. Alle mennesker har rett til å leve et verdig liv.

2. Et verdig liv er å kunne bruke sine ressurser som menneske. En forutsetning for dette er å ha tilgang til helsetjenester, utdanning,inntekt og sikkerhet.

3. Verdighet er å ha frihet til å ta avgjørelser og treffe valg som berører eget liv – og oppleve at denne rettigheten blir møtt med respekt.

4. Verdighet bør være det styrende prinsipp for alle handlinger.

5. Vår egen verdighet er gjensidig avhengig av andres verdighet.

Se film om Global Dignity Day!