Bli med på folkefesten: Møt Aung San Suu Kyi

Møt opp på Rådhusplassen i Oslo og bli en del av Suu Kyis historiske besøk. 21 år etter at hun mottok Nobels fredspris, holder hun endelig sitt nobelforedrag.
Publisert: 15. jun 2012, kl. 14:45 | Sist oppdatert: 16. jun 2012, kl. 17:31

Folkemøtet blir arrangert i samarbeid med Amnesty International, Den Norske Burmakomite, Nobels Fredssenter og Oslosenteret for fred og menneskerettigheter. Disse representerer også en rekke andre organisasjoner. Og den historiske anledningen til å se og høre en av de viktigste menneskerettighetsforkjemperne i verden, skjer lørdag 16. juni.

- Det er ufattelig stort å endelig få Aung San Suu Kyi til Norge, sier Ingvild Gjone Lyberg, kommunikasjonssjef for Amnesty International.

– Derfor har hele organisasjons-Norge gått sammen for å få til en gedigen hyllest til fredsprisvinneren når hun endelig kommer til Norge.

Meld deg på Facebook-eventet her!

Taler direkte til folket
På Rådhusplassen utenfor Nobels Fredssenter skal det bli avholdt et folkemøte som begynner klokken 16.00.

Her skal hovedpersonen selv holde en kort tale til folket. I tillegg skal representanter for Amnesty International, Den Norske Burmakomite og Oslosenteret for fred og menneskerettigheter holde appeller. Flere artister vil synge og alt ligger til rette for en gedigen folkefest for å hylle den tapre fredsprisvinneren.

– Dette er en utrolig spesiell anledning. Vi ønsker at flest mulig skal få anledning til å være med på dette, sier Lyberg. Hun regner med at mange vil benytte denne unike sjansen til å møte Aung San Suu Kyi.

Holder nobelforedrag etter 21 år
21 år etter at hun ble tildelt Nobels fredspris skal Aung San Suu Kyi holde sitt etterlengtede nobelforedrag i Oslo Rådhus kl. 13.00.

Alle på Rådhusplassen vil kunne se foredraget direkteoverført på storskjerm utenfor.

Plassene inne på rådhuset er reservert for spesielt inviterte, og her vil blant annet Amnestys internajsonale generalsekretær Salil Shetty og den norske generalskeretæren John Peder Egenæs være til stede.

Deretter skal Suu Kyi besøke Nobels Fredssenter, der hun blant annet vil få se utstillingen Mother Democracy. Utstillingen er en hyllest og en feiring av nobelprisvinneren. Den viser bilder av løslatelsen fra husarrest 13. november 2010, og dokumenterer den politiske utviklingen i Burma i tiden etterpå.

Historisk norgesbesøk

Turen til Norge er en del av Suu Kyis første utenlandsreise til Europa på nesten 25 år. Suu Kyi har fått hundrevis av invitasjoner til å reise ut av landet tidligere, men har alltid avslått tilbudene av frykt for ikke å kunne reise tilbake og fortsette kampen for demokrati i hjemlandet.

Dersom du vil få et første glimt av Suu Kyi, kan du se fredsprisvinneren når hun ankommer lokalene til Oslosenteret for Fred og Menneskerettigheter tidligere på dagen. Senteret i Øvre Slottsgate får besøk av Aung San Suu Kyi lørdag formiddag rundt kl. 10.25.

– Da vi besøkte henne i mai, fortalte hun at hun ønsker å diskutere med folk når hun kommer til Norge, ikke holde så mange taler. Det skal hun få rikelig anledning til på Oslosenteret, sier Håvard Kleppa, kommunikasjonsrådgiver for Oslosenteret til NRK.

La festen begynne!

Amnesty har i flere år hatt ansvaret for å arrangere det tradisjonelle fakkeltoget til ære for nobelprisvinnerne. I år blir det derimot en folkefest i et sommerkledt Oslo som møter prisvinneren fra 1991. Til Rådhusplassen kommer folkekjære artister, i tillegg til et samlet organisasjons-Norge.

Vil du få ferske nyheter fra Amnesty.no hver dag? Lik Amnesty International i Norge på Facebook!

BLI MED PÅ DEN HISTORISKE FEIRINGEN:

• 10.00-14.30 Se fotoutstillingen Mother Democracy inne på Nobels Fredssenter.
  • 13.00 Se direkteoverføringen av Aung San Suu Kyis Nobelforedrag på storskjerm inne på Nobels Fredssenter.
  • 16.00-17.00 Delta på folkefesten på Rådhusplassen der Aung San Suu Kyi feires med appeller og musikk. Avsluttes med tale fra Aung San Suu Kyi.
  • Alt er gratis og åpent for alle.

AMNESTY OG AUNG SAN SUU KYI:

• Amnesty har jobbet med Suu Kyis sak helt siden hun ble satt i husarrest 20. juli 1989.
  • Suu Kyi ble tidlig en viktig symbolfigur for kvinnenes rolle i kampen om frihet og rettferdighet.
  • Da Suu Kyi ble tildelt Nobels fredspris i Oslo, var det mannen Michael Aris og hennes to gutter som mottok prisen for henne. Ektemannen rettet en spesiell takk til Amnesty for organisasjonens innsats for kona. Sønnen Kim oppfordret norske barn til å delta i Amnestys brevappeller. Amnesty i Norge fikk nesten 7000 nye medlemmer i denne tiden.
  • Under FNs menneskerettighetskonferanse i Wien i 1993, reiste flere titalls personer seg på NGO-benken og holdt Suu Kyi-masker foran ansiktet mens den burmesiske utenriksministeren talte. Suu Kyi-maskene sto stille under hele den 13 minutter lange talen.
  • I mai i år besøkte Amnesty Burma for første gang siden 2003. Dette var Amnestys første mulighet til å reise på etterforskningstur i landet etter å ha søkt om visum siden 1988.