Den giftige sannheten om Trafigura


LlllllLø
Løgnene flyter bokstavelig talt i kjølvannet til selskapet Trafigura, verdens tredje største fraktrederi.

Publisert: 1. okt 2012, kl. 16:01 | Sist oppdatert: 1. okt 2012, kl. 16:07
Amnesty International, i samarbeid med Greenpeace, lanserer nå sin omfattende rapport om selskapet Trafigura. Selskapet, som har operasjonelt kontor i Storbritannia og hovedkontor i Nederland, var blant annet involvert i korrupsjonsskandalen rundt Iraks Olje for mat-program under embargoen mellom den første og andre Gulf-krigen.

- Dette er en historie om selskapers grådighet, menneskerettighetsbrudd og myndighetenes manglende evne til å beskytte mennesker og miljø. Det er en historie som avslører hvordan de systemene som skal overse internasjonal lov, ikke har klart å holde følge med selskaper som opererer transnasjonalt, og om hvordan ett selskap har utnyttet disse juridiske usikkerhetene og lovmessige smutthullene, med giftige konsekvenser, sier Kumi Naidoo, lederen av Greenpeace International.

Denne rapporten handler om Trafiguras kyniske seilas, som forårsaket død og fordervelse verden rundt, før det hele endte med et smell i Sogn og Fjordane.

Les mer om saken på Aftenposten - "Norske myndigheter har sviktet"

Katastrofen i Abidjan
Den 20. august 2006 våknet innbyggerne i Abidjan på Elfenbenskysten opp til ekstremt illeluktende luft. Titusener av mennesker ble akutt syke med magesmerter, kvalme, hodepine, pustebesvær, såre øyne og slimhinner, kraftig hudreaksjoner og neseblod. Mer enn 100.000 mennesker ble så syke at de måtte kontakte sykehus for å få hjelp, og 15 personer er hittil rapportert døde.

Skipet Probo Koala, leaset av Trafigura, verdens tredje største fraktrederi innen oljeindustrien, hadde levert sin last i Abidjan.

Lasten som ble dumpet rundt på søppelfyllingene i Abidjan, besto av ett av verdens mest giftige avfallsstoffer fra oljeindustrien - biproduktet fra kaustisk vasking av store mengder uraffinert bensin, kalt cocker gasoline. Dette biproduktet inneholder blant annet det svært giftige stoffet hydrogensulfid.

Kynisk løgn
Før den giftige lasten endte opp i Abidjan, hadde skipet Probo Koala forsøkt å få renset avfallet i Nederland.

- I Amsterdam hadde Trafigura ikke oppgitt korrekt informasjon om hva slags last som skulle renses, og da havnemyndighetene ble klar over hvilket giftig avfall det dreide seg om, ga de Trafigura en pris for å gjennomføre den nødvendige renseprosessen, som selskapet ikke var villig til å betale, forteller Beate Ekeløve-Slydal, politisk rådgiver i Amnesty International.

Etter å ha møtt problemer i en rekke land, inkludert Tunisia og De Arabiske Emirater, fikk Trafigura en avtale med det norske selskapet Vest Tank i Sløvåg. Ikke mindre enn åtte av Trafiguras skip leverte last til Norge før det gikk galt.



- Vest Tank hadde verken kompetanse eller lisens til å håndtere denne typen giftig avfall, sier Ekeløve-Slydal.



Les om hvordan miljøvernminister Bård Vegard Solhjell vil heve strafferammen for ulovlig grensekryssende transport.

Det smeller i Sløvåg

Den 24. mai 2007 smeller det på kaia hos Vest Tank i Sløvåg i Sogn og Fjordane. To tanker står i brann, og kullsvart illeluktende røyk velter over den naturskjønne bygda. Heldigvis blir ingen arbeidere skadd i eksplosjonen, men folk blir syke av utslippene fra tankene. Mange opplever de samme symptomene som det ble rapportert om i Abidjan: magesmerter, kvalme, hodepine, pustebesvær og såre øyne og slimhinner. I Gulen kommune blir 200 mennesker syke. Selv i dag, 5 år etter, føler mange seg fortsatt dårlige.



Skipet Probo Emu var det siste av Trafiguras skip som leverte sin last før det smalt.



"Norgeshistoriens verste miljøsak" - Les saken hos NRK Brennpunkt

Forbrytelse og straff
På Elfenbenskysten har Trafigura inngått en avtale med landets myndigheter om å betale 195 millioner amerikanske dollar for å unngå at det reises straffesak mot selskapet. Trafiguras to lokale samarbeidspartnere, i det lokale selskapet Compagnie Tommy, har blitt dømt til henholdsvis 20 og 4 års fengsel.

I Storbritannia fremmet det britiske advokatfirmaet Leigh & Day et sivilt gruppesøksmål mot Trafigura på vegne av 30 000 av ofrene i Abidjan, og inngikk et forlik med Trafigura på vegne av ofrene. Forliket var på nærmere 50 millioner dollar. Ofrene har imidlertid ikke sett noe til pengene, som ble svindlet av en organisasjon på Elfenbenskysten.

I Nederland er Trafigura dømt på tre ulike punkter, blant annet for å ha fraktet farlig ulovlig last fra Nederland til Elfenbenskysten.

Norge

I Norge blir de ansvarlige i Vest Tank etterforsket og dømt. Etterforskningen av Trafigura blir derimot henlagt av Økokrim. Produktet som Trafiguras skip Probo Emu fraktet til Norge, skal ha blitt produsert om bord på skipet i såkalt ”åpent hav”, det vil si et havområde som ikke tilhører noe land. For dette havområdet anses det ikke å finnes noen internasjonal eller nasjonal lovgivning som kan anvendes. Det ”åpne hav” kan derfor betraktes som et lovløst område.



Les tidligere miljøvernminister Erik Solheims reaksjon på Økokrims henleggelse

.

Ingen straffefrihet for Trafigura
- Amnesty International mener det er riktig at de ansvarlige i Vest Tank straffes. Men vi mener det er uakseptabelt at Trafigura, som losset ulovlig giftig materiale i Sløvåg, og forårsaket eksplosjonen, og at 200 mennesker ble syke, skal gå straffefri. Vi mener at Trafigura kan og bør straffeforfølges i Norge, sier Ekeløve-Slydal.

Det er dokumentert, blant annet gjennom Trafiguras interne e-poster, hvordan selskapet kynisk løy om lasten, og dumpet den i Abidjan. Trafigura erkjenner likevel ikke ansvar for å ha fraktet ulovlig giftig avfall, og for å ha forårsaket sykdom og død. Hittil har de heller ikke blitt straffet for forbrytelsene.


DETTE KREVER AMNESTY:



1. Amnesty krever at Regjering og Storting følger opp tidligere miljøminister Solheims
utsagn og lovnad da det ble kjent at Økokrim besluttet å henlegge saken mot Trafigua: «Vi
 har til det fulle demonstrert et hull i lovverket. Det er helt uakseptabel situasjon som vi vil
 bruke internasjonalt initiativ for å rette opp. Vi skal også se om det er behov for endringer
i norsk lovverk for å kunne straffe selskapet» (NRK Nyheter, 06.07.10). Og å tette de hull
som er i vårt lovverk.



2. Amnesty oppfordrer Økokrim til å gjenåpne etterforskningen av Trafigura, med utgangspunkt i både Basel-konvensjonen og eksisterende norsk lovgivning.




Basel-konvensjonen: Med utgangspunkt i flaggstats- jurisdiksjonen som gjelder i internasjonalt farvann vil skipet Probo Emu kunne anses å være en del av territoriet til det landet der skipet er registrert, og det giftige ulovlige materialet om bord på skipet som ble fraktet til Norge kan dermed anses å ha blitt fraktet fra ett land til ett annet.



Nasjonal lov: Den norske Forurensningsloven med utgangspunkt i artikkel 7(1); Erhvert skip har et eget ansvar for å melde ifra til et lands havnemyndigheter om innholdet i sin last, og å gjøre denne informasjonen tilgjengelig til norske maritime myndigheter ved forespørsel. Skipets kaptein har dessuten ansvar for å forsikre seg om at utstyret på et havnemottak er i tråd med spesifikt angitte standarder.



Artikkel 55; Dersom man ved å ha levert farlig materiale indirekte har bidratt til forurensning, og har gjort dette med vilje eller mangel på aktsomhet.



Paragraf 40; Den som deltar i en aktivitet som kan føre til en akutt forurensning må ha et tilstrekkelig beredskapssystem på plass. 



Havne- og farvannsloven; Ethvert skip som er lastet med farlig eller forurensende materiale har et eget uavhengig ansvar for å melde i fra til norske kystmyndigheter om sin last før de transporterer den farlige lasten inn i norsk territorialfarvann.