Egypt fornyer unntakslover som åpner for tortur

Egyptiske myndigheter har forlenget unntakstilstandslovene som har vært i kraft siden 1981 med ytterligere to år. Lovene gir landets etterretningstjenester fri hånd til å torturere og fengsle uten tiltale eller dom på ubegrenset tid.
Publisert: 12. Mai 2010, kl. 15:32 | Sist oppdatert: 12. Mai 2010, kl. 15:58

I en rask prosess bekreftet det egyptiske parlamentet i går formelt forlengelsen av unntakstilstanden som landets styresmakter allerede hadde bestemt. Egypts unntakstilstandslover gir myndighetene blant annet fullmakt til å anholde mennesker uten tiltale eller dom hvis de mistenker dem for å utgjøre en fare for ”nasjonens sikkerhet” eller ”offentlig orden”.

Amnesty antar at det kan være opp til 18000 personer som sitter fengslet av den grunn, uten at myndighetene trenger å skaffe noen bevis mot dem. I tillegg er det mange som soner dommer etter urettferdige rettssaker foran militærdomstoler.

Torturerer 'bare terrorister'
Vedtaket om forlengelsen av unntakstilstanden møtte i går heftig internasjonal kritikk. I en reaksjon uttalte en talsmann for regjeringen at bestemmelsene bare ville brukes i saker relatert til terrorisme eller narkotikaforbrytelser.
- Egyptiske myndigheter har lang tradisjon for å bruke ubeviste påstander om terrorisme for å fengsle alle de av en eller annen grunn vil kvitte seg med, sier John Peder Egenæs, generalsekretær i Amnesty International i Norge.

Særlig Egypts etterretningstjeneste (SSI) har i de siste tiårene brukt unntakstilstandsbestemmelser som grunnlag for omfattende menneskerettighetsbrudd, ikke minst tortur. Tjenesten har en lang historie med systematisk og rutinemessig bruk av tortur. Situasjonen er blitt enda verre siden 11. september 2001 da land som USA, Storbritannia eller Sverige begynte å se på Egypt som en partner i kampen mot terror.

Slår ned på fredlige demonstranter
Unntakstilstandslovene har også vært grunnlag for knebling av ytringsfrihet i Egypt. Senest i april ble en fredelig demonstrasjon for politisk reform i Kairo slått ned med brutal makt av sikkerhetsstyrkene. I tillegg holdes flere hundre mistenkte medlemmer av opposisjonsgrupperinger arrestert, i forkant av parlamentsvalget senere i år og presidentvalget i 2011.

- Etter 29 år med unntaktstilstand er det på høy tid at egyptiske myndigheter begynner å respektere de internasjonale menneskerettene som de har forpliktet seg til, sier Egenæs.

Aksjoner her for Mohamed El Sharkawi som har sittet fengslet uten tiltale eller dom siden 1995 og har blitt torturert gjentatte ganger.