En verden uten dødsstraff?

Mer enn to tredjedeler av landene i verden har nå avskaffet dødsstraffen i lov eller praksis.
Publisert: 26. Mar 2012, kl. 20:34 | Sist oppdatert: 14. des 2015, kl. 12:50
- Det er gledelig å registrere at flesteparten av landene har gått bort fra bruk av dødsstraff, sier generalsekretær i Amnesty International, John Peder Egenæs.

Salil Shetty og John Peder Egenæs blogger: Er en verden uten dødsstraff en utopi?
Bratt nedgang
Minst 20 land skal ha utført henrettelser i 2011. Det er tre land færre enn i 2010, og det viser også en bratt nedgang fra ti år tilbake, da 31 land henrettet.
175 av de 193 medlemslandene i FN var henrettelsesfrie i 2011
- Det lille mindretallet som fremdeles praktiserer dødsstraffen er i fullstendig utakt med resten av verden. Nå må de forstå at de mister all troverdighet hvis de ikke avskaffer denne grusomme, umenneskelige og fornedrende straffemetoden, sier Egenæs.
Les saken og se statistikken: Færre land henretter flere.
Dødsstraff skal bli historie
Det er også positive signaler fra den norske regjeringen om at de skal forsterke sin innsats mot dødsstraff frem mot den neste Verdenskongressen i Madrid 2013.
- Med felles fokusert og målrettet innsats er vi sikre på at vi en dag skal få oppleve en verden hvor dødsstraffen er forvist til historiebøkene, sier Egenæs.
Minst 1923 mennesker ble dømt til døden i 63 land i 2011. Det er en nedgang fra antallet i 2010, da 2024 mennesker ble dømt til døden verden over.

Få henrettelser i Afrika
For første gang på 19 år ble det ikke registrert noen henrettelser i Japan i 2011. USA var det eneste landet i G8 som henrettet i 2011. Tre land i G20 utførte henrettelser i 2011: Kina, Saudi-Arabia og USA.
OSSE og Den afrikanske union
I 2011 var USA og Hviterussland de eneste som henrettet noen blant 56 medlemsland i Organisasjonen for sikkerhet og samarbeid i Europa.
Bare 4 av de 54 medlemslandene i Den afrikanske union skal ha henrettet noen i 2011: Egypt, Somalia, Sudan og Sør-Sudan. 38 medlemsland har nå avskaffet dødsstraffen i lov eller praksis.

OVERSIKT OVER DØDSSTRAFF I VERDEN
Disse landene praktiserer dødsstraff:
(Landene som henrettet i 2011 er uthevet med fet skrift - 20 stykker)
  • Afghanistan (2), Antigua og Barbuda, Bahamas, Bahrain, Bangladesh (5+), Barbados, Belize, Botzwana, Chad, Cuba, De forente arabiske emirater (1), Den dominikanske republikk, Den demokratiske republikken Kongo, Egypt (1+), Ekvatorial-Guinea, Etiopia, Guatemala, Guinea, Guyana, Hviterussland (2), India, Indonesia, Iran (360+), Irak (68+), Jamaica, Japan, Jemen (41+), Jordan, Kuwait, Libanon, Lesotho, Libya, Kina (+), Komorene, Malaysia (+), Mongolia, Nigeria, Nord-Korea (30+), Oman, Pakistan, Palestina (3 i Gaza), Qatar, Saint Kitts og Nevis, Saint Lucia, Saint Vincent og Grenadinene, Saudi-Arabia, Singapore, Somalia (10: 6 av overgangsregjeringen, 3 i Puntland, 1 i Galmudug), Sør-Sudan (5), Syria (+), Taiwan (5), Thailand, Trinidad og Tobago, Uganda, USA (43), Vietnam (5+) og Zimbabwe.
Disse landene har kun dødsstraff under spesielle omstendigheter:
(Ikke for vanlige forbrytelser, men feks en militærdomstol kan dømme deg til døden)
  • Bolivia, Brasil, Chile, El Salvador, Fiji, Israel, Kasakhstan, Latvia og Peru.
Disse landene har i praksis avskaffet dødsstraffen:
(Den er ikke formelt avskaffet, men ingen har blitt henrettet de siste ti årene)
  • Algerie, Benin, Brunei, Burkina Faso, Burma, Den sentralafrikanske republikk, Kamerun, Kongo, Eritrea, Gambia, Ghana, Grenada, Kenya, Laos, Liberia, Madagaskar, Malawi, Maldivene, Mali, Mauritania, Marokko, Nauru, Nigeria, Papau Ny Guinea, Russland, Sierra Leone, Sør-Korea, Sri Lanka, Surinam, Swaziland, Tajikistan, Tanzania, Tonga, Tunisia og Zambia.
Disse landene har avskaffet dødsstraffen fullstendig:
  • Albania, Andorra, Angola, Argentina, Armenia, Australia, Aserbajdsjan, Belgia, Bhutan, Bosnia og Hercegovina, Bulgaria, Burundi, Canada, Colombia, Cook Islands, Costa Rica, Côte d'Ivorie, Danmark, Djibouti, Den dominikanske republikk, Ecuador, Estland, Fillipinene, Finland, Frankrike, Gabon, Georgia, Guinea-Bissau, Haiti, Hellas, Honduras, Island, Irland, Italia, Kambodsja, Kapp Verde, Kiribati, Krigisistan, Kroatia, Kypros, Liechtenstein, Litauen, Luxembourg, Makedonia, Montenegro, Mosambik, Namibia, Nepal, Nederland, New Zealand, Nicaragua, Niue, Norge, Palau, Panama, Paraguay, Polen, Portugal, Romania, Rwanda, Samoa, San Marino, Sao Tome og Principe, Senegal, Serbia (inkl. Kosovo), Seychellene, Slovakia, Slovenia, Solomon Islands, Sør-Afrika, Spania, Storbritannia, Sveits, Sverige, Timor-Leste, Togo, Tsjekkia, Turkmenistan, Tuvalu, Tyrkia, Tyskland, Ukraina, Ungarn, uruguay, Usbekistan, Vanuatu, Vatikanet, Venezuela og Østerrike.