Flyktninger behandles som kriminelle

Hundrevis flykter til Kypros fra krig, forfølgelse og fattigdom, men låses vekk av øyas myndigheter. Dette er brudd på internasjonale forpliktelser, sier Amnesty International i ny rapport.
Publisert: 19. jun 2012, kl. 11:09 | Sist oppdatert: 12. jul 2012, kl. 13:51
Rapporten forteller om brudd på rettighetene til irregulære migranter og asylsøkere. Det meldes om urettferdige fengslinger, overfylte fengsler og uhygieniske soningsforhold.
- Fengsel og forvaring bør ikke være et redskap for å regulere migrasjon. Kypriotiske myndigheter bryter med vitende vilje internasjonal lov og EUs lovverk når de anholder uregelmessige migranter uten å undersøke verken alternative tiltak eller å demonstrere at deres forvaring faktisk er nødvendig, sier Jezerca Tigani, assisterende sjef ved Amnesty Internationals Europa og Sentral-Asia-program.

Rapporten "Straff uten forbrytelse: Fengsling av innvandrere og asylsøkere i Kypros" undersøker manglene i kypriotisk lov og praksis, som fører til brudd på rettighetene til migranter og asylsøkere.
Amnesty International oppfordrer kypriotiske myndigheter til å utforme landets lovgivning i tråd med internasjonale standarder.

Fengsles i årevis

- Det er blitt rutine å frata dem friheten, i måneder eller år, ikke fordi de har begått noen forbrytelse, men ganske enkelt for å kunne gjennomføre en deportering. Fengsling er også utbredt i tilfeller der deportering er umulig, fortsetter Tigani.

De fleste sitter fengslet i måneder og år, ofte under dårlige forhold uten tilgang til nødvendig medisinsk behandling. Som regel klarer de ikke å klage inn fengslingen på grunn av manglende fri rettshjelp. I mange tilfeller nekter kypriotiske myndigheter å løslate folk, selv i tilfeller der Høyesterett faktisk beordrer løslatelse.

Overfylte fengsler

Amnesty besøkte igjen blokk 9 og 10 i Nicosia Central-fengselet, og Lakatamia, i midten av juni 2012. Delegasjonen så ingen vesentlig forbedring i de overfylte og uhygieniske forholdene, snarere var de ytterligere forverret på grunn av sommervarmen.

Deporteres i påvente av saksbehandling

Noen asylsøkere forblir fengslet i perioden søknaden deres behandles. Amnesty International har også fått kjennskap til tilfeller der asylsøkere har blitt deportert i påvente av at saken deres skal behandles i Høyesterett.

- Når asylsøkere venter på en søknadsavgjørelse, er de i en ekstremt sårbar posisjon, og bør ikke fengsles. Unntaket er kun under eksepsjonelle omstendigheter som foreskrevet i internasjonale og regionale lover og standarder, sier Tigani.

Mister kontakten med barna

"K", mor til tre, rømte fra hjemlandet Iran i 2003. Ved ankomsten på Kypros det påfølgende året søkte hun umiddelbart asyl, men søknaden ble avslått. I 2008 giftet hun seg med en mann med flyktningstatus i en moské på Kypros, og senere samme år fødte hun en datter. I august 2011 arresterte politiet henne på et lokalt marked fordi dokumentene hennes ikke var i orden.

K fortalte følgende til Amnesty i desember 2011 i Nikosia Central-fengselet, hvor hun hadde tilbrakt fem måneder:

- Datteren min mener jeg har forlatt henne, og hun har utviklet flere psykologiske problemer.

I januar 2012 løsla myndighetene K midlertidig. De ga henne tre måneder til å få papirene sine i orden og å gifte seg på nytt i rådhuset. Men i rådhuset fikk hun beskjed om at hun trengte gyldig pass. For å utstede pass, krevde den iranske ambassaden en fødselsattest som hun ikke klarte å fremskaffe før tidsfristen.

- Forrige gang jeg dro til utlendingsmyndighetene, ba de meg om å ikke bekymre meg. De sa at når min betingede løslatelse er over, vil de fengsle meg i ytterligere seks måneder, og deretter løslate meg på nytt i ytterligere tre måneder. De tror dette er OK, men det er ikke. Hva vil skje med barna mine? sier K til Amnesty.

Frikjent, men fengslet

"O", en avvist asylsøker fra Sierra Leone, ankom Kypros i 2001. Han forklarte at han hadde flyktet fra Sierra Leone som følge av hendelsene som oppsto etter den tiårige borgerkrigen i landet. I 2004 avsluttet kypriotiske myndigheter saken hans, og begrunnet det med at de ikke kunne lokalisere han.
I februar 2005 ble han fengslet og forsøkt deportert fire ganger i løpet av tre år.
O. ble løslatt i mai 2008, etter 39 måneder i kontinuerlig forvaring. Han ble til slutt tvunget til å ta illegalt arbeid og ble arrestert igjen i oktober 2010 for "ulovlig opphold og arbeid". I august 2011 anket han og stilte spørsmålstegn ved lovligheten av lengden lengden på dommen. Han vant, og Høyesterett beordret hans umiddelbare løslatelse.
Men før han forlot rettslokalene ble han arrestert og fengslet igjen. Den nye arrestordren ble datert dagen før Høyesteretts dom ble utstedt.
O. ble deportert til Sierra Leone i februar 2012, etter å ha tilbrakt totalt mer enn fire år i varetekt på Kypros.
Manglende rettssikkerhet

Amnesty mener hver beslutning om fengsling automatisk og rutinemessig bør gjennomgås for å sikre at den er i henhold til loven, samt at den er nødvendig og proporsjonal i forhold til forbrytelsen. Denne gjennomgangen bør gjøres av en domstol eller et lignende kompetent uavhengig og upartisk organ, og beslutningen bør komme med et tilstrekkelig tilbud om rettshjelp.

Ettersom dette ikke skjer, berøves hundrevis av mennesker unødvendig og ulovlig, sin frihet i månedsvis.

FAKTA OM KYPROS:
  • Religion: Gresk-ortodoks (78%), islam (18%)
  • Offisielle språk: Gresk og tyrkisk
  • 1,1 millioner innbyggere (77 prosent greskkyprioter og 18 prosent tyrkiskkyprioter).
  • Middelhavsøya er delt i to, greskkypriotiske Republikken Kypros i sør (60 % av øya) og den tyrkiskkypriotiske Republikken Nord-Kypros i nordøst (35 % av øya). Øvrige del er grenseområder (FN-kontroll) og to britisk militærbaser.
  • Ble i 2004 medlem av EU.
  • Ble i 2008 medlem av eurosonen.
  • Om to dager overtar republikken presidentskapet i EU

Les mer på amnesty.no