Forbrytelser mot menneskeheten i Syria

De sjokkerende overgrepene i Syria når nye høyder. Ny Amnesty-rapport dokumenterer hvordan syriske myndigheter begår systematiske grusomheter.
Publisert: 14. jun 2012, kl. 01:20 | Sist oppdatert: 14. jun 2012, kl. 11:44
Daglige meldinger om drap, tortur, vilkårlige fengslinger og meningsløs bombing av hjem viser med all tydelighet at det internajonale samfunnet nå må reagere - for å forhindre de stadig mer omfattende angrepene mot sivilbefolkningen.

Angrepene og overgrepene begås både av regjeringsstyrkene og militsen under fullstendig straffefrihet.

Staten hevner seg

Den ferske Amnesty-rapporten «Deadly Reprisals» legger frem nye bevis for at regjeringenshæren begår omfattende og systematiske overgrep, forbrytelser mot menneskeheten og krigsforbrytelser. Dette er et ledd i statens strategi om hevn mot de områder der man mistenker at støtten til opposisjonen befinner seg, men også for å spre frykt og for å få folk til å underkaste seg.

- Forbrytelser mot menneskeheten og krigsforbrytelser skjer under fullstendig straffefrihet, sier Donatella Rovera, Amnesty Internationals seniorrådgiver i krisehåndtering.

Hun er nettopp kommet tilbake etter flere uker i det nordlige Syria der hun har etterforsket menneskeretighetsbruddene. De nye bevisene om at de svært alvorlige overgrepene er del av et organisert mønster er opprørende. De understreker nødvendigheten av at det internasjonale samfunn nå må foreta seg noe for å stoppe de massive og omfattende overgrepene mot sivilbefolkningen som regjeringshæren og militsen gjør seg skyldige i.

Nekter granskning

I over ett år har FNs sikkerhetsråd nølt, og i mellomtiden har menneskerettighetskrisen i Syria fått utvikle seg. Amnesty er klar på følgende: Sikkerhetsrådet må nå samle seg til handling og enes om konkrete tiltak som kan få slutt på menneskerettighetsbruddene og stille overgriperne til ansvar for sine handlinger.

Amnesty International har kommet med uttallige anbefalinger til de syriske myndighetene. Hvis anbefalingene hadde blitt implementert, ville de ha avverget de omfattende menneskerettighetsbruddene, forbrytelsene mot menneskeheten og krigsforbrytelsene som nå skjer.

Det virker imidlertid som om Syrias regjering ikke har noen intensjoner om å avslutte grusomhetene, langt mindre å etterforske dem.

- Den syriske regjeringen har forsøkt å unngå å bli gransket ved å utestenge Amnesty International, andre menneskerettighetsmonitorer og internasjonal presse, men dette har de ikke lyktes med. Denne rapporten legger frem flere detaljerte bevis for at syriske myndigheter nå er delaktig i et langvarig, omfattende og brutalt angrep mot sivilbefolkningen, sier Donatella Rovera.

AMNESTY I SYRIA:
  • Fra midten av april til slutten av mai 2012 var Amnesty International i det nordvestre Aleppo og Idlib-områdene, og Jabal Wastani nordvest for Hama for å granske menneskerettighetssituasjonen der. Organisasjonen foretok over 200 intervjuer med slektninger av folk som var drept og arrestert, folk som hadde fått hjemmene og eiendommene sine brent, ødelagt eller plyndret, overlevende fra angrep, øyenvitner og løslatte fanger.
  • Denne rapporten fokuserer på mønsteret av systematiske menneskerettighetsbrudd som begås av regjeringsstyrkene, shabiha-militsen som samarbeider med regjeringsstyrkene, og sikkerhetsstyrkene. Menneskerettighetsbruddene omfatter utenomrettslige henrettelser og andre illegale drap, og målrettede og vilkårlige angrep med tanks, granater og helikoptre. Resultatet er sivile som blir drept og såret, får hjemmene sine brent og plyndret, og utsettes for vilkårlig fengsling og tortur.
  • Funnene i denne rapporten bekrefter de funn som er gjort av andre organisasjoner, som f.eks. FNs granskningskommisjon på Syria, FNs torturkommisjon og av Amnesty International under etterforskningsbesøk i Libanon, Tyrkia og Jordan der de intervjuet syrere som hadde flyktet fra landet etter at den voldelige undertrykkelsen startet.

DETTE KAN DU GJØRE:

AMNESTY MENER RUSSLAND KAN OG BØR:

• Bruke sin innflytelse på syriske myndigheter på å sette en stopper for overgrepene
  • Stoppe sin våpeneksport til Syria.
  • Bruke sin stemme i FNs Sikkerhetsråd til å: Overføre situasjonen til den internasjonale straffedomstolen, fryse regimets midler og
  • inkludere menneskerettigheter i FNs militære observasjonsstyrker.
  • Sørge for at MR-observatører har kapasitet til å beskytte ofre og vitner.
  • Presse Syria til å gi tilgang til internasjonale observatører, humanitære- og menneskerettighetsorganisasjoner, og internasjonale medier.