Amnestys sommerkampanje 2013: Hjerterytme mot dødsstraff

Med Vine og Instagram kan nettopp du være med på sommerens vakreste aksjon - en beat som ikke stopper før dødsstraff er avskaffet i hele verden.
Publisert: 26. jun 2013, kl. 08:00 | Sist oppdatert: 2. jul 2013, kl. 20:44
Nå starter kampanjen #keepthebeatalive, der musikere, dansere og folk flest kan gå sammen for å ta avstand fra dødsstraff. Samlingspunktet er musikk, og målet er at så mange som mulig skal bidra til å holde i gang en beat.

Beaten, som er basert på en hjerterytme, er laget av Jarle Bernhoft, og han setter det hele i gang med en gitar- og vokalintro. Team me, Bertine Zetlitz og en rekke andre dyktige musikere og dansere har allerede tatt beaten videre. Det er nå opp til publikum å holde den i live.

HOLD RYTMEN GÅENDE PÅ: www.keepthebeatalive.no

- Responsen fra artistene har vært utelukkende positiv, og det blir spennende å se hvor kampanjen ender opp. Underveis vil vi samle inn underskrifter og sette søkelys på enkeltsaker. Amnesty vet at det nytter å bry seg. En av tre saker vi engasjerer oss i får positivt utfall, sier John Peder Egenæs, generalsekretær i Amnesty International i Norge.

Utvikling på pause

De siste ti årene har trenden vært klar: Verden er på vei til å avskaffe dødsstraff. Men i 2012 ble denne utviklingen satt på pause. I 2012 ble minst 682 henrettelser gjennomført i 21 land, og mørketallene er store: I Kina alene anslås det at tusenvis blir henrettet årlig. For å stoppe bruken av dødsstraff er engasjement fra folk avgjørende.

- Det er viktig å si ifra at dødsstraff er totalt uakseptabelt. Budskapet fra Amnesty under årets festivalsommer er enkelt: Mennesker og musikk er best levende, sier John Peder Egenæs.

For å være med på kampanjen kan du lage en liten videosnutt på Vine eller ta et bilde med Instagram, og bruke #keepthebeatalive. Hvert bidrag vil automatisk legge seg oppå beaten og føye seg inn i rekken på nettsiden keepthebeatalive.no og dermed forlenge beaten. Amnesty håper noen musikere ønsker å lage et litt lengre bidrag, som kan de laste opp på kampanjesiden.

Feire livet på festival

Sammen med Norsk Rockforbund vil Amnesty være til stede på en rekke festivaler i sommer.

- Vi håper og tror at denne kampanjen vil skape engasjement rundt det å feire livet, og samtidig si nei til dødsstraff. Som konsertarrangørenes interesserorganisasjon er vi stolt over at våre medlemmer lar sin festival være arena for å fronte denne viktige saken, sier daglig leder i Norsk Rockforbund, Line Endresen.

- Der det tidligere har vært forbeholdt store artister å støtte kampanjer med musikalske bidrag, henvender vi oss nå til hele Musikk-Norge og ber alle om deres bidrag. Denne kampanjen åpner for at Jarle Bernhoft møter musikerkolleger, fans, og kanskje også fremtidens musikere for å holde liv i en og samme låt. Vi gleder oss over at vi som folk nå kan lage noe sammen for å oppnå resultater i arbeidet mot den globale bruken av dødsstraff, sier Ann-Kristin Kreutz, New Business Director i Universal Music.

Kampanjen er utviklet i samarbeid med Norsk Rockforbund og Universal Music.

SEND INN DITT BIDRAG
Ta bilde eller film på Instagram og Vine og tag med #keepthebeatalive
Da vises det på nettsiden www.keepthebeatalive.no
Signér aksjonen og ble med å holde hjerterytmen og stanse dødsstraff.

VI ER PÅ DISSE FESTIVALENE:
Eller stikk innom Amnestys stand på en av disse festivalene og ta bilde og film.
  • Norwegian wood 13-16 juni
  • Kongsberg jazz 3-6 juli