Hva gjør Oljefondet i Shell?

Den største investeringen til Statens pensjonsfond - Utland (Oljefondet) er i Shell. Shells oljevirksomhet i Niger-deltaet er under sterk kritikk. Amnesty stiller spørsmål ved om Oljefondet bruker sitt eierskap i Shell aktivt.
Publisert: 29. aug 2011, kl. 15:44 | Sist oppdatert: 29. sep 2011, kl. 13:11
I 2009 presenterte Amnesty International en rapporten Petroleum, Pollution and Poverty in the Niger Delta om de menneskerettslige konsekvensene av Royal Dutsh Shells oljeutvinning i Nigerdelta i Nigeria.

Ødelagt livsgrunnlag
Rapporten dokumenterer svært alvorlige miljøødeleggelser som har ført til at livsgrunnlaget for lokalbefolkningen er ødelagt som følge av at vann og jord er blitt forurenset av oljeutslipp og søl. På bakgrunn av de alvorlige funnene som ble dokumentert av våre etterforskere startet Amnesty samtidig en kampanje overfor Royal Dutch Shell for å få dem til å ta ansvar for ødeleggelsene og rydde opp oljesølet. Selskapet har imidlertid ikke vært villig til å ta noe ansvar for oljeforurensningen, men skyldt på tyveri og sabotasje fra lokale gruppers side.

FN kritiserer Shell
Nå bekrefter FNs Miljøprogram (UNEP) Amnestys funn i en rapport som avdekker omfattende oljeforurensning i Nigerdelta og viser hvordan Royal Dutch Shells virksomhet har hatt katastrofale konsekvenser for lokalbefolkningen. Rapporten ble utarbeidet på initiativ fra den nigerianske regjeringen og er betalt av Royal Dutch Shell.

Et eksempel fra rapporten dokumenterer at vann har inneholdt 900 ganger mer av det kreftfremkallende stoffet carcinogen enn det Verdens helseorganisasjon (WHO) anbefaler. Rapporten avslører hvordan Royal Dutch Shell i årevis systematisk har unnlatt å ta problemet med oljeutslipp på alvor, og slår fast at selskapets eksisterende prosedyrer for å rense opp etter oljeutslipp er utilstrekkelig. UNEP kommer med en sterk oppfordring til selskapet om å foreta en total omlegging av sine prosedyrer for å rydde opp etter oljeutslippene i regionen.

Oljefondet en av de største eierne i Shell
Oljefondets investering i Shell er fondets største enkeltinvestering med en verdi på over 22 milliarder kroner. I dag er Pensjonsfondet Shells fjerde største eier.

Forvaltningen av Oljefondets investeringer skal følge klare etiske retningslinjer. Hvis hensyn til respekt for menneskerettigheter og miljø ikke ivaretas i et utenlandsk selskap som vurderes for investering, kan Pensjonsfondet ikke gå inn i dette selskapet. Klima og miljø er dessuten et prioritert satsningsområde. Oljefondets strategi for eierskap tilsier at fondet skal være en aktiv eier og gå i dialog med selskaper der fondet ser at det er tjenlig.

Amnesty utfordrer Oljefondet
Amnesty International i Norge mener at det er helt nødvendig at Oljefondet stiller en del kritiske spørsmål til Royal Dutch Shell hvis et fortsatt norsk eierskap i dette selskapet skal være forsvarlig. Organisasjonen har derfor 25. august 2011 sendt følgende spørsmål til leder for eierskapsutøvelse i Norges Banks kapitalforvaltningsenhet (NBIM Norges Bank Investment Managament), Anne Kvam, som forvalter Oljefondets investeringer:

1. Har NMIB bedt om detaljert informasjon fra Royal Dutch Shell vedrørende soliditeten til selskapets oljeinfrastruktur i Nigerdelta?
  2. Har NBIM vært i dialog med Royal Dutch Shell med hensyn til hvorvidt selskapets virksomhet i Nigerdelta er i tråd med internasjonale ”best practice” standarder?
  3. Har NBIM vært i dialog med Royal Dutch Shell om i hvilken grad selskapets virksomhet er i tråd med kravene i nigeriansk lov vedrørende opprensing etter utslipp og forurensning?
  4. Hvis ja på de ovenfor nevnte spørsmålene, hvilke kilder anvender NBIM for å verifisere informasjonen fra selskapet?
  5. Hvis ja på de ovenfor nevnte spørsmålene, hvor lenge har NBIM hatt en såkalt konstruktiv dialog med Royal Dutch Shell?
  6. Hva gjør NBIM for å få Royal Dutch Shell til å ta sitt ansvar for oljeforurensningen i Nigerdelta, rydde opp i ødeleggelsene og sørge for at lokalbefolkningen som er blitt skadelidne får oppreisning?

Etiske retningslinjer for Statens Pensjonsfond - Utland

Statens Pensjonsfond - Utland har i tillegg sluttet seg til følgende prinsipper:
FNs Global Compact
FNs Principles for Responsible Investment