I protest mot militæret i Egypt

Bitende kuldegrader – men varmt engasjement på Tahrir-plasser flere steder i Norge.

Publisert: 11. Feb 2012, kl. 16:13 | Sist oppdatert: 11. Feb 2012, kl. 18:11
Neglesprett og iskalde føtter hindret ikke folk i å vise støtte under lørdagens store Amnesty-aksjon. Over hele verden var aktivister og støttespillere i sving for å markere ettårsdagen for president Mubaraks fall, og starten på Amnestys vårkampanje for landene i Midtøsten og Nord-Afrika.

I Norge lagde Amnesty Tahrir-plasser i Oslo, Bergen, Stavanger, Tromsø og Trondheim.

- Vi står her også for å vise solidaritet med de som ikke kan samle seg på Tahrir. 12.000 fredelige egyptere er på ett år arrestert og stilt for militære domstoler fordi de har brukt sin ytringsfrihet og sin forsamlingsfrihet. Det er flere enn under Mubaraks tretti år ved makta, sa generalsekretær John Peder Egenæs i sin appell på Egertorget i Oslo.

Stans militære fengslinger i Egypt - signér her!

Viktig engasjement

Egyptiske Amir Eldib hadde tatt med seg datteren Sofia (3) til Egertorget for å få med seg Amnesty-aksjonen.
- Jeg er sikker på at det blir bedre i Egypt, men vi vet bare ikke når. Vi har kommet en lang vei, mente han.

Ifølge Amir betyr det ekstremt mye for alle egyptere at mennesker aksjonerte over hele verden i dag.
- Det viser at folk bryr seg, og kjemper sammen med oss.

Kamprop

Selv ønsker ikke Iman Haust (38) reise tilbake til hjemlandet Egypt. Hun frykter hun vil bli arrestert allerede på flyplassen. I stedet stilte hun seg opp på en kasse, og fikk folket på Egertorget til å taktfast rope ”nei til militære”.

- Jeg vil at de som er i Egypt på Tahrir-plassen skal høre oss. Det er nå jobben begynner, vi må bygge oss opp på nytt. Men det skal vi klare, sa Iman.

Sterk frivillig innsats

Over 40 flinke aktivister sørget for at aksjonen gikk som planlagt. Publikum signerte underskriftskampanjer, ble tatt bilde av med solidaritetsplakat og fikk litt lunk i kroppen med varm te.

- Vi fikk over 160 nye SMS-aktivister i dag. Det gleder oss at folk vil engasjere seg, sa organisasjonssekretær i Amnesty, Joaquen Snellingen Da Silva.

Amnesty takker også alle de nær 500 personene som skrev under på aksjonen mot militøre fengslinger i Egypt.

Skuespill fra virkeligheten

Noen gikk ekstra langt for å få Egertorget til å minne om Tahrir-plassen. Med”forslått” ansikt lå skuespiller Tobias Vik på iskald asfalt, og spilte rollen som en egyptisk demonstrant.

Det gjorde at både han og publikum kom enda tettere på menneskerettighetsbruddene i Egypt. For Tobias var det en litt blandet opplevelse.

- Der lå jeg, midt på Karl Johan, med blodig ansikt, og folk gikk i buer rundt meg, forteller Tobias.