Jomfrutestene: Ofrene venter på erstatning

Ofrene for jomfrutestene i Egypt har ennå ikke fått erstatning. Morgendagens domsavgivelse vil vise om myndighetene tar disse overgrepene på alvor.
Publisert: 9. Mar 2012, kl. 18:40 | Sist oppdatert: 12. Mar 2012, kl. 11:00
Det er ett år siden de kvinnelige demonstrantene i Kairo ble underlagt «jomfrutester». Avslutningen av rettssaken mot en egyptisk militærlege som nå pågår, vil vise om egyptiske domstoler er villig til å tilby erstatning til disse kvinnene for den volden de ble utsatt for av det militære.
Den egyptiske militærlegen er tiltalt for å ha foretatt en tvungen «jomfrutest» av Samira Ibrahim, som var en av demonstrantene.
Fremdeles mye vold

I løpet av det siste året har sikkerhetsstyrkenes vold mot de kvinnelige demonstrantene fortsatt å opprøre det egyptiske folk.

- Helt siden denne uakseptable hendelsen, som ikke var mindre alvorlig enn tortur, har kvinnelige demonstranter gjentatte ganger blitt utsatt for slag, tortur og mishandling fra hæren og sikkerhetsstyrkene, sier Hassiba Jadj Sahrouvi i Amnesty Internationals Midtøsten- og Nord-Afrika-program.

"Offentlig umoral"

I morgen ventes det at en militærdomstol skal ha utarbeidet en kjennelse mot militærlegen, som er tiltalt for «offentlig umoral» og «nektet å etterkomme miitære ordre».
Dette skjedde i forbindelse med at kvinner ble tvunget til å gjennomgå krenkende undersøkelser etter arrestasjonene under protestene i Kairo 9. mars 2011. Legen var opprinnelig også siktet for voldtekt, men den siktelsen er frafalt.

Myndighetene bør ta standpunkt

Amnesty mener «jomfrutestene» er en unik mulighet for det egyptiske militæret til å gjøre det klart at tortur ikke går ustraffet hen, og at menneskerettighetsovergripere i det militære må stå til ansvar for sine handlinger.

Dette vil allikevel bare være det første skrittet i denne prosessen. Det militære må også vise at de respekterer den administrative domsbeslutningen fra desember 2011, som forbyr slike «undersøkelser» og som slo fast at ofrene har krav på oppreisning.

Kvinner blinket ut for «jomfrutester»

Den 9. mars i fjor, da de militære brukte vold for å fjerne demonstranter fra Tahrir-plassen, ble minst 18 kvinner anholdt og brakt til en militær fangeleir.

17 av disse kvinnene ble holdt der i fire dager. Noen av dem har bekrevet for Amnesty International hvordan soldatene banket dem opp, ga dem elektriske sjokk og kommanderte dem til å strippe. De ble tvunge til å underlegge seg en «jomfrutest» og ble truet med å bli anklaget for prostitusjon.

Før de ble løslatt, måtte kvinnene møte for en militærdomstol og fikk en betinget dom på et års fengsel for en rekke tilslørte anklager.

To anmeldelser mot militærlegen

Saken mot militærlegen ble reist på grunnlag av to anmeldelser fra den 25 år gamle Samira Ibrahim som var en av kvinnene som måtte gjennmå en «jomfrutest».

- Samira og alle de andre kvinnene som har stått fram for å få rettferdighet, bør roses for sitt mot. De egyptiske myndighetene skylder dem å stille de ansvarlige til doms i en åpen og rettferdig rettssak, sier Hassiba Jadj Sahrouvi.

Til tross for unnskyldninger fra SCAF og løfter om å granske de mange rapportene om vold mot kvinner begått av det militære og fra sikkerhetsstyrkene, har ofrene informert Amnesty at lite har vært gjort for å bringe de ansvarlige for retten eller gi kvinnene oppreisning.

Krever oppreisning

Amnesty International mener at disse formene for tortur og mishandling utnytter de stigma som forbindes med seksuell og kjønnsbasert vold. Metodene brukes bevisst for å skremme aktivistkvinner og andre egyptiske kvinner og jenter.

Amnesty har bedt om en grundig, uavhengig og upartisk gransking av klagene som disse kvinnene har kommet med, og at de som er ansvarlige for de brutale angrepene skal stilles for retten. Amnesty International krever at ofrene må få full oppreising, blant annet økonomisk kompensasjon og garantier om at dette ikke skal gjenta seg.

Støtt Amnestys fire kvinneaksjoner i mars!

VOLDEN FORTSETTER
Amnesty har snakket med flere kvinner som har blitt slått og trakassert av egyptiske soldater.
Flere kvinner har levert inn anmeldelser av ledelsen for de væpnede styrkene (SCAF), for voldsbruk mot kvinner under offentlige demonstrasjoner. Det gjelder også demonstrasjonene i desember 2011 foran regjeringskvartalet i Qasr El Einy Street der demonstrantene krevde militærregimets avgang og der 17 personer ble drept.

En video viser hvordan politiet dro to kvinner bortover gaten, før de begynte å banke dem opp og trampe på dem. Den ene hadde fått klærne revet av. Denne videoen opprørte mange.

Slått med kjepp

Den ene av kvinnene på videoen, den 49 år gamle Azza Hilal, fortalte til Amnesty International at soldatene begynte å slå henne da hun forsøkte å hjelpe en kvinnelig demonstrant som ble angrepet av en soldat. Hun sto helt stille og kroppen hennes var bar. Azza Hilal ble slått gjentatte ganger i hodet, på armene og ryggen med kjepper. Hun mistet mye blod og besvimte til slutt.

Etter angrepet ble hun innlagt på sykehus i tre uker, og hun lider fremdeles av hukommelsestap. Røntgenbilder viser skader i kraniet. I forrige måned innleverte hun en klage mot SCAF til statsadvokaten for de skadene hun fikk.
Trakassert seksuelt

Ghada Kamal, en 28 år gammel farmasøyt og medlem av den reformvennlige organisasjonen «6. april-ungdommen» fortalte til Amnesty International at hun og flere andre kvinner ble banket opp og seksuelt trakassert av sikkerhetsstyrkene den 16. desember.

Hun tror de ble banket opp fordi de tidligere hadde kranglet med noen soldater på Tahrir-plassen. Soldatene hadde truet kvinnene med seksuelle angrep, gjort obskøne bevegelser og dratt ned glidelåsen på buksene sine.

Senere samme dag ble Ghade Kamal slått i hodet av soldatene da hun kom en annen skadet kvinne til unnsetning.

Hun fortalte til Amnesty International at soldatene slo henne med stokker og pisklignende gjenstander og tråkket på hodet hennes med støvlene. Hun fortalte oså at de hadde trakassert henne seksuelt mens de dro henne inn i parlamentsbygningen.

Truet med voldtekt

Mens hun satt internert fortsatte de å banke henne opp. Hun sa at hun hadde sett syv andre kvinner som ble angrepet verbalt og fysisk. Soldatene slo bevisst etter kvinnenes kjønnsdeler, og truet med voldtekt.

- Den seksuelle trakasseringen var ment for å skremme dem, sier Ghade Kamal.
- Kvinner vil heller dø enn å måtte kle av seg, bli voldtatt eller seksuelt trakassert. De var veldig utspekulerte. De visste hva som var viktig for kvinnene og hvor grensen gikk.