Jonas Gahr Støre: Vi er alle minoriteter!

Sammen med Region Østs praktikanter har utenriksminister Jonas Gahr Støre laget hjerter i solidaritet med LHBT-personer og andre menneskerettighetsaktivisters kamp for likestilling.
Publisert: 29. jun 2012, kl. 06:57 | Sist oppdatert: 29. jun 2012, kl. 16:18

Etter å ha blitt utfordret av Likestilling- og Diskrimineringsombudets Sunniva Ørstavik, var det denne uken utenriksminister Jonas Gahr Støre som tok fargeblyanten fatt.

- Jeg hadde ikke fått med meg at det var Ørstavik som utfordret meg, før jeg møtte henne i dag tidlig. Det kom riktignok ikke som en overraskelse, ler Støre og kikker interessert på de ferdigklipte hjertene og tusjene på bordet.

Utenriksministeren kommer rett fra et statsbesøk i Afghanistan som et ledd i oppfølgingen av den norske sivile og militære innsatsen i landet. Å avslutte en hektisk uke med å fargelegge hjerter er ikke å forakte, mener Støre.

Støre velger seg ut et hjerte som hans politiske rådgiver, Astrid Huitfeldt, har lagt frem.

- Får jeg noen retningslinjer? undrer utenriksministeren. – Jeg tegner så sjeldent.

– Her på huset sitter det mye politikere, vi er kanskje best på tekst, ler Huitfeldt. Støre er allerede i gang med å tenke ut et fengende slagord.

Bekymret for Russland

Støre deler Amnesty Internationals bekymring etter vedtaket av den nye russiske antipropagandaloven. Loven gjør det straffbart å arbeide i åpenhet for likestilling for LHBT-personer, og har rammet flere sivile personer. I Russland er en mann fengslet etter å ha holdt en plakat der det sto at homofile og heterofile kjærlighetsforhold er likeverdige. Norske myndigheter har gjentatte ganger uttrykt bekymring for LHBT-personers situasjon i Russland og protestert mot innsnevringen av denne gruppens ytringsfrihet.

- Jeg har mottatt meldinger fra Amnesty International, og ser alvorlig på situasjonen. Lovendringen i landet bryter med de grunnleggende menneskerettighetene nedfelt i de internasjonale menneskerettighetskonvensjonene som Russland slutter seg til, sier Støre.

Han understreker at UDs jobb er å legge press på Russland.

- Landet har en lengre tradisjon med diskriminering på grunnlag av seksuell legning, og det er stor grunn til å tro at en slik lovendring vil bidra til ytterligere diskriminering, utdyper Støre.

Han sier det imidlertid ikke er sagt at et slikt press fra Norge vil skape mirakler.

- Til syvende og sist er det den russiske staten selv som må ta en slik avgjørelse, sier Støre.

Minoritet – hva er det?

LHBT-personer befinner seg i en sårbar posisjon i Russland. Støre mener det er viktig å ivareta sikkerheten til en slik minoritet.

- Samtidig som vi legger press på Russland må vi også passe på å ikke gjøre de sårbare minoritetene, mer sårbare. Men på en annen side, hva er egentlig en minoritet?, undrer Støre.

– Alle mennesker er i bunn og grunn minoriteter. Jeg er en minoritet fordi jeg har tre sønner. Huitfeld, min politiske rådgiver, har tvillinger og representerer på den måten en minoritet. Dere er tre jenter som jobber frivillig i Amnesty. På mange måter representerer dere også en minoritet. Vi er jo alle minoriteter på en eller annen måte.

”Equal rights – key to life! Human rights – everybody´s business!” står det på det ferdiglagde hjertet.

– Det handler om bevisstgjøring. Selv om den russiske antipropagandaloven har aktualisert retten til å elske som en utenrikssak, er retten til å være som man er og elske dem man vil også en utfordring i Norge. Likestilling på bakgrunn av seksuell legning er alles ansvar, mener Støre.

Utfordrer Kristin Skogen Lund

Etter å ha levert et fargerikt hjerte gir praktikantene utenriksministeren sjansen til å sende stafettpinnen videre. Støre er sikker i sin sak.

– Jeg velger å utfordre president i NHO, Kristin Skogen Lund. Jeg vil med det få næringslivet på banen og utfordre til hjertebank.

Amnesty forsøker nå å komme i kontakt med president i NHO, Kristin Skogen Lund, slik at hun kan føre sommeraksjonen videre.

VIL DU GJØRE SOM STØRE?
  • Du kan delta i kampanjen ved å sende oss ditt hjerte. Lag ditt eget solidaritetshjerte med en personlig hilsen og send til:
  • Amnesty International Norge
  • Hjertebank
  • Postboks 702 Sentrum
  • 0106 Oslo
  • Du kan også sende hjertet ditt på epost til [email protected].
  • Se hjertet ditt i vår digitale "Hjertebank" på Facebook.
  • Pynt profilbildet ditt på Facebook eller Twitter med et hjerte via Picbadge for å spre budskapet om kampanjen.