Klappjakt på Kony

Amnesty International mener arrestasjonen av Joseph Kony må ledes av regjeringene i landene hvor LRA er operative, ikke av amerikanske styrker, slik det oppfordres til i "Kony 2012"-videoen.

Publisert: 9. Mar 2012, kl. 12:00 | Sist oppdatert: 9. Mar 2012, kl. 14:35
I 2005 ble Joseph Kony, den fremste lederen av Lords Resistance Army (LRA), og tre andre LRA-ledere, anklaget av Den internasjonale domstolen (ICC) for forbrytelser mot menneskeheten. I tillegg til dette kom en rekke krigsforbrytelser, herunder mord, tvangsrekruttering av barnesoldater under 15 år, seksuelt slaveri og voldtekter. Men siden har ingen av dem blitt arrestert.

I over 20 år har Amnesty International dokumentert LRAs grusomme forbrytelser og hvordan disse har påvirket livene til tusenvis av sivile i Den sentralafrikanske republikk, i Den demokratiske republikken Kongo, i Sør-Sudan og i Uganda. Derfor har Amnesty i mange år krevd arrestasjon av LRA-medlemmene.

Få Kony arrestert og dømt

Amnesty mener det er veldig bra at denne saken får så mye oppmerksomhet. Men Amnesty oppfordrer alle som støtter Kony 2012-kampanjen til å kreve at jakten og arrestasjonen på Kony gjennomføres i henhold til menneskerettighetene.

-Joseph Kony og andre LRA-ledere har unnsluppet arrestasjon i altfor mange år. Denne kampanjen er en sterk påminnelse om de forbrytelsene som LRA fremdeles gjør seg skyldig i og nødvendigheten av å arrestere dem og utlevere dem til ICC slik at de kan stilles for retten, sier Erwin van der Borght, leder for Amnestys Afrika-program.

Må følge internasjonal rett

Amnesty International har også dokumentert de menneskerettighetsbruddene som er begått av Uganda People’s Defence Forces både mot sivile i de områdene der LRA er til stede og mot LRA-fanger.

-Det er viktig å huske på at mange av LRA-medlemmene selv er ofre for menneskerettighetsbrudd, som for eksempel tvangsrekruttering, sier Erwin van der Borght.

De militære styrkene som nå er på jakt etter LRA må la arrestasjonen av mistenkte skje i henhold til internasjonal rett.

Det må også settes inn tiltak som beskytter sivilbefolkningen der LRA er til stede. Det er alvorlig fare for at sivile kan bli angrepet og utsatt for tvangsrekruttering av LRA.

Rettferdighet til RLA-ofrene

Amnesty International mener at arrestasjonen av Joseph Kony må ledes av regjeringene i de landene der LRA er operative og ikke av amerikanske styrker. FN og Den afrikanske union, som begge er invoverte i forsøket på å arrestere LRA-mistenkte, har en viktig rolle å spille i forbindelse med arrestasjonen av LRA-ledere. Både i beskyttelsen av de sivilsamfunnene som blir berørt, og i å overvåke og rapportere om status for beskyttelse av menneskerettighetene.

Envher som slutter seg til Kony 2012-kampanjen må kreve at arrestasjonen av Joseph Kony skjer i overensstemmelse med menneskerettighetene. De må også kreve at det blir iverksatt tiltak som beskytter de menneskene som lever i området.

Medisinsk hjelp

Ethvert drap på noen av de anklagede innebærer å frata ofrene for LRA-overgep rettferdighet.

Det må også iverksettes tiltak som gjør det mulig for dem som har vært utsatt for overgrep av LRA å få mulighet til å fremsette sine klager.

Tiltakene må innebære at de som har vært ofre for seksuell vold må få medisinsk og psykologisk hjelp, og de må også omfatte arbeid for å reintegrere barnesoldater og gi dem yrkesopplæring.

BAKGRUNN:
Amnesty har dokumentert LRAs grusomme forbrytelser i over 20 år.