Kronprins Haakon beskytter TV-aksjonen

H.K.H. Kronprins Haakon har takket ja til å være beskytter for TV-aksjonen 2012 som går til Amnestys arbeid med å kjempe imot brudd på menneskerettigheter.
Publisert: 10. Mai 2012, kl. 14:54 | Sist oppdatert: 10. Mai 2012, kl. 15:08
Amnesty i Norge er svært fornøyd med at kronprinsen vil fronte årets TV-aksjon, som går av stabelen 21. oktober.

- Det er en glede for Amnesty å ha Kronprins Haakon med på årets TV-aksjon. Gjennom prosjektet Global Dignity har Kronprinsen vist at han er opptatt av menneskers utvikling og verdighet, og at vi bedrer menneskers liv gjennom hvordan vi oppfører oss mot hverandre. Dette engasjement passer Amnesty veldig godt, ettersom TV-aksjonen i år vil sette søkelys på ytringsfrihet, trygghet og verdighet, og vern mot diskriminering, sier generalsekretær i Amnesty i Norge, John Peder Egenæs.

Les mer om TV-aksjonen på blimed.no

Etterforsker overgrep

Slagordet for TV-aksjonen 2012 er «Stå opp mot urett» og gjenspeiler Amnestys støtte til frihetskampen til modige mennesker som blir kneblet, forfulgt og torturert når de forsvarer ytringsfriheten.

Amnesty vil i en rekke land intensivere arbeidet med å etterforske og dokumentere overgrep, undervise i menneskerettigheter, fremme rettighetene til kvinner og minoriteter, jobbe for å få løslatt ulovlig fengslede og stille overgripere til ansvar.

- Vi er godt etablert i alle verdensdeler, og det gjør det mulig for oss å jobbe bredt og med mange saker, sier Egenæs.

Størst i verden

TV-aksjonen NRK er verdens største innsamlingsaksjon målt i antall frivillige og innsamlede kroner fordelt på befolkningen. Hvert år organiserer 7000 frivillige over hele landet innsamlingen i sin kommune og sørger for at 100.000 bøssebærere banker på 2,2 millioner dører i løpet av to timer en søndag i oktober.

Dato for årets TV-aksjon er søndag 21.oktober. Les mer på www.blimed.no.

FAKTA:

• TV-aksjonen NRK arrangeres søndag 21.oktober og er tildelt verdens største menneskerettighetsorganisasjon, Amnesty International
  • Pengene skal blant annet brukes til å etterforske overgrep, undervise i menneskerettigheter, fremme rettighetene til kvinner og minoriteter og jobbe for å få løslatt ulovlig fenglede i en rekke land
  • TV-aksjonen NRK er verdens største innsamlingsaksjon med 7000 frivillige og 100 000 bøssebærere
  • Aksjonen til Norsk Folkehjelp i fjor samlet inn 219 millioner kroner
  • Les mer på www.blimed.no