MGP-Baku: Åpenlys vold mot demonstranter

En vanlig demonstrasjon i Baku: Før folk får sagt et ord, blir de angrepet og arrestert. Bestemødre og unge gutter - alle blir kjørt bort av hardhendte politimenn.
Publisert: 24. Mai 2012, kl. 13:58 | Sist oppdatert: 25. Mai 2012, kl. 11:57
Demonstrantene som forsøker å heve stemmen og rope ut protester mot det aserbajdsjanske regimet utenfor den statlige TV- stasjonen Ictimai, blir raskt fysisk stoppet og dratt inn i busser som raskt forlater stedet.
Dette er Baku få timer før Tooji skal opp på MPG- scenen.
To sekunders taletid
To representanter fra Amnesty er til stede på demonstrasjonen i Baku, i tillegg til et stort pressekorps. Men mens alle utenlandske går frie rundt, blir folk som kan ligne demonstranter raskt fjernet.
Uten å kunne hindre det som foregår, ser Amnestys representanter at folk blir slått i ansiktet med knyttnever og voldelig dyttet inn i busser og politibiler. Målet er enkelt: Demonstrantene skal ut av kameraenes søkelys.
Effektivt og brutalt politi
De første minuttene av demonstrasjonen i dag samler et titalls mennesker seg foran den regimevennlige tv-stasjonen. De 30-40 menneskene blir raskt og effektivt dyttet inn i busser som står klare - og deretter fjernet. Turen går til arresten.
Tilbake foran den myndighetsvennlige TV-stasjonen som sender MGP denne uken, står et stort pressekorps tilbake. Med jevne mellomrom kommer en enslig demonstrant forbi. Så fort hun eller han åpner munnen, rykker sivile politimenn fram og griper inn.
En ung mann rekker å skrike "frihet" to ganger før han brutalt blir løftet opp og dyttet inn i nærmeste politibil.
- I dag ser vi en typisk demonstrasjon in Aserbajdsjan: Før folk engang får samlet seg, starter et fulltallig politikorps med å fjerne demonstrantene, sier Max Tucker, kampanjeansvarlig for Amnesty International i Aserbajdsjan.
Fem arrestert før demonstrasjonen
Allerede før demonstrasjonen startet i formiddag, var fem medlemmer av opposjonen arrestert. I tillegg ble minst et dusin demonstranter plukket opp av politiet og shippet vekk i busser - noen av dem før de i det hele tatt hadde sagt et eneste ord.
Skal Den europeiske kringkastingsunionen bare se på dette?
- I de siste ukene har vi sett journalister bli slått bevisstløse, menneskerettighetsforkjempere har blitt trakassert og her i dag ser vi at de som protesterer blir slått og anholdt rett foran den internasjonale pressen, sier Tucker.
- Hvor er Den europeiske kringkastingsunionen EBU? Skal de virkelig ikke si noe om dette? spør Amnestys representant.
Også mandag denne uken samlet rundt 200 demonstranter seg i Bakus bakgater til demonstrasjon. Metodene overfor demonstrantene var lik dagens demonstrasjon. Politiet slo ned på absolutt alle som var til stede med sin brutale effektivitet. Kun de utenlandske journalistene og organisasjonsfolk gikk fri.
- Myndighetene ser at de slipper unna med vold. Det finnes ingen grunn til at de skal oppføre seg bedre så lenge det internasjonale samfunnet ikke reagerer, mener Tucker.
- Amnesty hadde håpet at myndighetene ville holde seg unna den vanlige politivolden under Eurovision, men det vi ser nå er det motsatte, sier Tucker.
Volden vil fortsette
- Så lenge den aserbajdsjanske regjeringen ikke får internasjonale protester mot overgrepene, vil de ture fram i kjent stil.
Amnesty International er svært bekymret for hva som skjer med demonstrantene og regime-kritikerne etter at MGP-sirkuset er over. Det er varslet nok en demonstrasjon på MGPs finaledag lørdag. Men den spede opposjonen i landet er sterkt svekket. Mange er anholdt denne uken.
- Vi mener EBU bør føle seg ansvarlige dersom de ikke hever stemmen nå. Dette er sjansen, sier Amnesty-representanten.

LES OGSÅ: