Myanmar: Løslat samvittighetsfangene
I forrige uke ble 80 samvittighetsfanger løslatt. Myndighetene i Myanmar må umiddelbart slippe fri alle resterende samvittighetsfanger uten betingelser, sier Amnesty.
Publisert:
9. Jul 2012, kl. 09:36
|
Sist oppdatert:
9. Jul 2012, kl. 15:59
Blant de løslatte var det 24 politiske fanger og 34 utlendinger. Hundrevis av samvittighetsfanger holdes fortsatt fengslet i Burma, mange av dem på grunn av sine politiske ytringer.
- Vi ser på de nye løslatelsene som en positiv utvikling, men det er avgjørende at myndighetene i Myanmar slipper løs alle gjenværende samvittighetsfanger. Disse er fengslet kun for å ha gitt utrykk for sin tro på fredelig vis, sier Myanmar-etterforsker Benjamin Zawacki fra Amnesty International.
SIGNÉR AKSJONEN FOR LØSLATELSER AV FANGER HER!
Ikke uten betingelser
Gleden kan ikke tas på forskudd: Ifølge Amnestys kilder kan de tidligere fangene fortsatt få dommene gjenopptatt. Løslatelsene er ikke uten betingelser, og Myanmars straffelov knytter visse forhold til deres frihet.
Ifølge den statlige avisen “The New Light of Myanmar” er de 46 tidligere fangene som er burmesiske statsborgere løslatt “med sikte på å ivareta nasjonal stabilitet og forsoning, og å skape evig fred”.
Minst 400 forblir fengslet
Så mye som 400 politiske fanger forblir innelåst bak murene i Myanmar. Sannsynligvis er det flere. Selv om noen har blitt anklaget for å ha begått voldshandlinger eller oppfordret til vold, fortjener de en rettferdig rettssak.
Om de ikke får dette bør de bli løslatt, mener Amnesty.
Nødvendig med revurdering av straff
Dommene til de løslatte politiske fangene varierte fra 3 år til livstid i fengsel.
- Med støtte fra FN må Myanmars regjering nå etablere en mekanisme for å revurdere alle arrestasjonene som fortsatt er gjeldende. Dette er nødvendig for å finne ut av den virkelige grunnen til at de har blitt arrestert, sier Zawacki.
Ifølge Zawacki bør denne vurderingsprosessen gå langt utover de fengslingene som er dokumentert, da det utvilsomt er uregistrerte politiske fanger i Myanmar, særlig i områder med etniske minoriteter.
Sliter på psyken
Blant de løslatte var den politiske aktivisten Khun Kawiro, som fikk en lang fengselsstraff etter å ha demonstrert på fredelig vis i 2008.
Han ble fengslet langt fra sitt hjemsted, noe som gjorde det vanskelig å få familiebesøk, og ble også utsatt for tortur og annen mishandling under avhørene.
- Noen av de løslatte fangene sliter med psykiske problemer som posttraumatiske forstyrrelser etter tortur og fengsling i isolat. Disse vil umiddelbart trenge behandling og støtte for rehabilitering, sier Zawacki.
- Vi ser på de nye løslatelsene som en positiv utvikling, men det er avgjørende at myndighetene i Myanmar slipper løs alle gjenværende samvittighetsfanger. Disse er fengslet kun for å ha gitt utrykk for sin tro på fredelig vis, sier Myanmar-etterforsker Benjamin Zawacki fra Amnesty International.
SIGNÉR AKSJONEN FOR LØSLATELSER AV FANGER HER!
Ikke uten betingelser
Gleden kan ikke tas på forskudd: Ifølge Amnestys kilder kan de tidligere fangene fortsatt få dommene gjenopptatt. Løslatelsene er ikke uten betingelser, og Myanmars straffelov knytter visse forhold til deres frihet.
Ifølge den statlige avisen “The New Light of Myanmar” er de 46 tidligere fangene som er burmesiske statsborgere løslatt “med sikte på å ivareta nasjonal stabilitet og forsoning, og å skape evig fred”.
Minst 400 forblir fengslet
Så mye som 400 politiske fanger forblir innelåst bak murene i Myanmar. Sannsynligvis er det flere. Selv om noen har blitt anklaget for å ha begått voldshandlinger eller oppfordret til vold, fortjener de en rettferdig rettssak.
Om de ikke får dette bør de bli løslatt, mener Amnesty.
Nødvendig med revurdering av straff
Dommene til de løslatte politiske fangene varierte fra 3 år til livstid i fengsel.
- Med støtte fra FN må Myanmars regjering nå etablere en mekanisme for å revurdere alle arrestasjonene som fortsatt er gjeldende. Dette er nødvendig for å finne ut av den virkelige grunnen til at de har blitt arrestert, sier Zawacki.
Ifølge Zawacki bør denne vurderingsprosessen gå langt utover de fengslingene som er dokumentert, da det utvilsomt er uregistrerte politiske fanger i Myanmar, særlig i områder med etniske minoriteter.
Sliter på psyken
Blant de løslatte var den politiske aktivisten Khun Kawiro, som fikk en lang fengselsstraff etter å ha demonstrert på fredelig vis i 2008.
Han ble fengslet langt fra sitt hjemsted, noe som gjorde det vanskelig å få familiebesøk, og ble også utsatt for tortur og annen mishandling under avhørene.
- Noen av de løslatte fangene sliter med psykiske problemer som posttraumatiske forstyrrelser etter tortur og fengsling i isolat. Disse vil umiddelbart trenge behandling og støtte for rehabilitering, sier Zawacki.
LES MER: