Oslo - en City for Life

Oslo-ordfører Fabian Stang kunne torsdag ettermiddag annonsere at Oslo har besluttet å bli en City for Life. Oslo tar da del i et fellesskap av over 1100 byer over hele verden som markerer sin motstand mot dødsstraff ved å flombelyse et av byens signalbygg på en årlig global aksjonsdag 30. november.
Publisert: 16. okt 2010, kl. 12:05 | Sist oppdatert: 16. okt 2010, kl. 12:37
Det var under den offisielle 50-årsfeiringen av Amnestys generalsekretær og dødsstraffaktivist John Peder Egenæs, at ordføreren overraskende entret scenen for å fortelle den gode nyheten. Det er opprinnelig Amnesty International som har oppfordret Oslo om å bli en City for Life.

- Dette var den beste burdsdagsgaven Oslo kunne gi meg, utbrøt en begeistret generalsekretær.

Fabian Stang kunne fortelle at planen er at 30. november mørklegges både utebelysning og all kontorbelysning i Rådhuset slik at bygget vil trone mørkt frem til klokken 22.00, da flomlyset skrus på.

- I utgangspunktet blander Oslo kommune seg ikke inn i utenrikspolitikk, men vi mener at spørsmålet om dødsstraff er overordnet politikken av hensyn til menneskerettighetene og respekt for enkeltindividet. Derfor kommer Oslo til å mørklegge Rådhuset på Cities for Life-dagen den 30. november for å symbolisere det mørke og den fortvilelsen de dødsdømte lever under. Klokken 22.00 vil flombelysningen bli skrudd på som en hilsen fra byens innbyggere til mennesker som sitter på dødscelle i håp om at deres liv blir spart, sier ordfører Fabian Stang.

Cities for Life-fellesskapet
Cities for Life er et verdensomspennende nettverk av byer som viser sin motstand mot dødsstraff, først og fremst ved å markere Cities for Life dagen 30. november. På denne dagen flombelyser alle byene et signalbygg eller et kjent monument sentralt i byen for å markere sin motstand mot dødsstraff. Over 1100 byer i verden er per dags dato Cities for Life, fordelt på 81 land, men antallet øker hvert eneste år. 59 av Cities for life-byene er hovedsteder, blant andre Stockholm, København, London, Roma, Paris, Brussel og Madrid.

Norges ”livsbyer“
I Norge er det Kristiansand, Skien, Stavanger og Haugesund som deltar så langt, og det er en gledelig nyhet at Norges hovedstad nå er med i fellesskapet mot dødsstraff.

- Amnesty har også sendt en oppfordring om deltakelse til de fleste andre store byer i Norge, og vi håper Oslos deltakelse vil gi dem et ekstra incentiv til å ”dytte” en slik ukontroversiell beslutning gjennom den byråkratiske papirmøllen, sier Egenæs.

Utviklingen går riktig retning
FN har innført et moratorium mot dødsstraff, og stadig flere land avskaffer bruk av dødsstraff. Amnesty Internationals årlige dødsstraffoversikt viser at færre land enn noensinne henrettet mennesker i 2009, hvor antallet falt fra 25 land i 2008 til 18 land i 2009.

- Vi nærmer oss sakte, men sikkert en verden uten dødsstraff. Det er utrolig viktig at alle nå bidrar til å forsterke den gode utviklingen vi er inne i, avslutter Egenæs.

Les også:

Amnesty Internationals dødsstraffoversikt fra 2009