Pinlig pris til versting-selskap

I dag skulle gruveselskapet Vedanta ha mottatt en pris i Oslo. Men etter Amnesty-protester, ble prisen trukket.
Publisert: 7. Mai 2012, kl. 13:00 | Sist oppdatert: 7. Mai 2012, kl. 15:06
Lederen i gruveselskapet Vedanta, Anil Agarwal skulle egentlig ha vært i Oslo idag, for å motta "2012 Oslo Business for Peace Award" som deles ut i Oslo Rådhus av Business for Peace Foundation.

Prisen ble imidlertid trukket tilbake etter at Amnesty International i Norge sendte styreleder i nevnte organisasjon, Per L. Saxegaard, et brev der vi gjorde Saxegaard oppmerksom på de alvorlige forholdene selskapet Vedanta er kritisert for i Orissa i India.

Bryter menneskerettighetene

Menneskerettighetsbruddene som Vedanta kritiseres for omhandler retten til mat, rent vann, helse og livsgrunnlag for urfolkene Dongria Kondh og Majhi Kondh og andre sårbare grupper i Orissa som er sterkt berørt av selskapets bauxittutvinning. Selskapet har ingen konsultasjonsprosess med urfolksgruppene.

Amnesty International har, sammen med flere andre internasjonale organisasjoner, publisert flere rapporter om Vedantas virksomhet i Orissa. I 2007 trakk Oljefondet seg ut av Vedanta, og i 2010 trakk både britiske og nederlandske pensjonsfond seg ut av Vedanta, alle på grunn av selskapets virksomhet i Orissa.

Burde aldri fått pris-tilbud

Ved et enkelt søk burde Business for Peace Foundation raskt ha funnet ut at Vedantas leder Anil Agarwal slettes ikke er en verdig prisvinner.

For urfolket og de sårbare gruppene i Orissa er det viktig at arbeidet for å verne om deres rettigheter ikke undergraves ved at lederen for versting-selskapet Vedanta skulle blitt tildelt en pris for sitt såkalte sterke engasjement for bærekraftig vekst og innvolvering av lokalsamfunnet."

GJØR NOE:

SE VIDEO: