Pussy Riot i Frognerparken

De alvorstunge steinansiktene i Frognerparken var nylig skjult bak fargerike balaklavaer.
Publisert: 5. sep 2012, kl. 11:41 | Sist oppdatert: 6. sep 2012, kl. 10:21

Det iøynefallende hodeplagget har de siste månedene blitt et viktig symbol på punk-bandet Pussy Riot, og på kampen for ytringsfrihet som jentene representerer. Amnesty International har snakket med initiativtageren til stuntet - forfatter og Pussy Riot-entusiast Ellen Fjestad.

- Det som er så genialt med måten Pussy Riot jobber på er at de har klart å skape et symbol som er lett for oss å videreføre, sier hun.

De karakteristiske balaklavaene har blitt flittig brukt av bandets støttespillere, og har bidratt til å forene og synliggjøre anti-Putin aktivister over hele verden. Her i Oslo stilte de fleste i de fargerike hettene da nordmenn i alle aldre protesterte mot dommen mot punkkollektivet utenfor den russiske ambassaden.

Et viktig symbol

Med god hjelp fra sine like ivrige venner - Marion Godager Tveter, Erik Schreiner Evans og Runa Brandal Myklebust - ikledde Fjestad statuene deres nye hodeplagg tidlig om morgenen, fredag 31. august.

- Denne saken handler ikke bare om Pussy Riot, disse jentene er et viktig symbol på alle de andre politiske fangene som holdes fengslet, og på hvordan Putin strammer grepet om regimekritikerne og den demokratiske opposisjonen i Russland. Det disse unge kvinnene har klart, er å spre budskapet sitt til resten av verden, sier Fjestad.

Ville nå ut til ungdommen

Fjestad fikk ideen da hun hørte på NRK P2 at Patricia Kaatee, politisk rådgiver i Amnesty International, etterlyste støtte til Pussy Riot fra norske musikere.

Internasjonale artister som Madonna, Patti Smith og Red Hot Chili Peppers har tidligere uttrykket sin støtte for ovenfor bandet, noe som har vært viktig i den popkulturelle promoteringen av Pussy Riots politiske budskap.

Selv om Fjestad er forfatter, og ikke musiker, følte hun at hun kunne bidra til å engasjere unge mennesker i kampen Pussy Riot fronter.

- Jeg skriver jo for ungdom, i boka Sammen skal vi holde himmelen skriver jeg for eksempel om en ung aktivist, så jeg tenker mye i de banene. I tillegg når jeg ut til mange ungdommer gjennom skrivingen min, og syntes det er viktig at de kjenner til denne saken.

God idé

Patricia Kaatee, som har fulgt saken mot Pussy Riot fra begynnelsen, sier at den type aktivisme Fjestad representerer er viktig.

- Det er en morsom og effektfull aksjon som bidrar til at vi husker de tre jentene som er fengslet i Russland for en legitim og fredelig ytring.

Hun håper på flere slike aksjoner i fremtiden, som kan sette søkelys på Russlands manglende respekt for ytrings- og forsamlingsfriheten.

Les mer om internasjonale artisters støtte til Pussy Riot.

Enkelt og virkningsfullt

Så hvorfor valgte Fjestad å benytte seg av Oslos kanskje mest kjente turistattraksjon?

- Jeg valgte å bruke statuene i Frognerparken fordi mange i utlandet kjenner igjen figurene og vet hvor de er. Å ikle sinnataggen en balaklava er enkelt, men resultatet er utrolig virkningsfullt!

Stuntet fikk mange reaksjoner, både fra privatpersoner og i media. Fjestad og hennes medhjelpere har i etterkant forsøkt å spre bildene og budskapet videre.

- Vi har laget en blogg om prosjektet, og har delt bildene vi tok på forskjellige internettsider, blant annet på sider som promoterer gatekunst, forteller Fjestad.

Les bloggen og se bildene her.

Opplevde sinne

På tross av den enorme støtten Pussy Riot har mottatt internasjonalt, er det fortsatt mange, kanskje spesielt i Russland, som mener at kvinnene krenket den russisk-ortodokse kirken med sin opptreden, og nå får den straffen de fortjener. Utenfor rettsbygningen i Moskva var det ikke bare balaklavabærende aktivister som protesterte.

Motstandere av bandet brant bilder av Pussy Riot og deres støttespillere for å markere sin aversjon mot bandets politiske budskap. Fjestad opplevde noe av dette sinnet, både under og i etterkant av aksjonen.

- Responsen har stort sett vært veldig positiv, men det har likevel vært noen negative kommentarer. Den morgenen vi utførte aksjonen kom det en dame bort og rev balaklavaen av sinnataggen. Vi vet jo at det er en veldig betent sak, så det var interessant å se reaksjonen her i Norge, sier Fjestad.

Synes, ikke knebles

Bandmedlemmene ble dømt til to års fengsel og sitter for øyeblikket fengslet i Russland. Både Amnesty og Fjestad vil fortsette å kjempe for friheten til Pussy Riot-jentene.

- Vi ønsket først og fremst å skape mer oppmerksomhet rundt saken, men også å vise jentene i Pussy Riot – og ikke minst, alle de andre politiske fangene i Russland - at vi støtter dem, og at vi ikke kommer til å gi opp. Denne saken skal synes, ikke knebles! avslutter Fjestad.

Les mer om Pussy Riot og hva du kan gjøre her!

DOMMEN MOT PUSSY RIOT:
  • 21. februar i år fremførte det russiske punkkollektivet Pussy Riot en protestsang, med tittelen ”Jomfru Maria, frels oss fra Putin!”, i Moskvas største ortodokse kirke.
  • Nadezhda Tolokonnikova (23), Maria Alekhina (24) og Yekaterina Samutsevich (30) ble dømt til to års fengsel for å ha "forstyrret offentlig ro og orden motivert av religiøst hat".
  • Rettsprosessen var preget av en manglende ivaretagelse av grunnleggende rettssikkerhetsprinsipper for de tiltalte jentene. Saken blir anket til høyere rettsinstans i begynnelsen av september.
  • Amnesty krever at russiske myndigheter opphever dommen mot Pussy Riot, og at de løslater bandet uten betingelser.

DETTE KAN DU GJØRE: