Riga: Pris til Baltic Pride-arrangør

Kvelden før homoparaden Baltic Pride ble arrangøren Mozaika hedret for sin kamp for like rettigheter for alle.
Publisert: 1. jun 2012, kl. 18:47 | Sist oppdatert: 1. jun 2012, kl. 21:53
Prisen ble delt ut av den lativiske velferdsministeren Ilze Vinkele under en mottagelse i Riga i kveld, dagen før homoaktivister fra hele Europa skal gå i Baltic Pride-paraden.
Kaspars Zalitis fra Mozaika måtte ty til tårene da han mottok prisplaketten.
- Dette er første gang myndighetene har anerkjent oss på denne måten, sier Zalitis.
Dette gir viktige signaler før paraden, hvor politiet i Riga venter opp mot 3000 motdemonstranter. Det er langt, langt flere enn antall deltagere.

Lang vei igjen

Velferdsminister Vinkele sier man er i ferd med å se et generasjonsskifte i Latvia, i forhold til synet på lesbiske og homofiles rettigheter. Men hun understreker at dette er en lang prosess.

- Homorettigheter er menneskerettigheter. Det er vår plikt å promotere slike verdier, sier Vinkele til Amnesty.

- Den nåværende regjeringen er mer liberal enn den forrige. Vi har en sjanse nå, og den må vi bruke, fortsetter hun.

Ordføreren deltok

To viktige ting skjedde under kveldens mottagelse: Det første at organisasjonen Mozaika ble hedret for den viktige jobben de gjør for LHBT-rettigheter. Det andre at Rigas ordfører Nils Ushakov var innom, noe som aldri før har skjedd i forbindelse med Baltic Pride.

Men selv om enkelte politikere viser viktig støtte til LHBT-personer og arrangementer, så er det ikke helt uten forbehold.

Under sin korte tale under mottagelsen, brukte ordfører Ushakov anledningen til å presentere en fersk undersøkelse, som viser at ¾ av befolkningen i Riga er imot Baltic Pride.

- 75 prosent av byen er mot Baltic Pride, mens 25 prosent er for den. Men det stopper likevel ikke priden, sa Ushakov.
Sakte, men sikkert fremover
Helle Jacobsen fra Amnesty i Danmark koordinerer Amnestys pridedelegasjon, som består av rundt 40 personer fra 15 land. Jacobsen har jobbet med Baltic Pride i flere år, og mener situasjonen i Riga har forbedret seg.
- Dette er første året priden ikke har blitt avlyst i forkant, sier Bjørnstad.
Forrige gang Baltic Pride ble arrangert, i 2009, måtte man gå rettens vei for å få lov til å gjennomføre arrangementet.
Ambassadører i spissen
Flere ambassadør deltar under lørdagens parade, blant dem Norges Riga-ambassadør Jan Grevstad. Det er første gangen han deltar i en homoparade.
- Jeg har lyst til å være med på en bevisstgjøringsprosess i Latvia. Det er viktig at vi demonstrerer, sier Grevstad til Amnesty.
Velferdsminister Ilze Vinkele understreket gang på gang sitt engasjement for LHBT-rettigheter. Men hun deltar ikke under morgendagens homoparade.

- Jeg velger å fokusere på innhold, som å endre lovgivningen, fremfor å fokusere på form, som pride-arrangementer. Jeg håper jeg blir tilgitt selv om jeg ikke deltar, sier Vinkele.

BALTIC PRIDES HISTORIE
  • Da de første markeringene for LHBT-rettigheter ble arrangert i henholdsvis Estland, Latvia og Litauen på begynnelsen av 2000-tallet møtte arrangementene så mye fiendtlighet at de bestemte seg for å slå seg sammen til én stor baltisk markering - Baltic Pride.
  • Baltic Pride er i tidligere år blitt bannlyst av både ledende politikere og religiøse ledere. Priden har også mobilisert store motdemonstrasjoner - "No Pride". Motdemonstrantene bruker til dels voldelige midler, og har tidligere år kastet røykbomber, stein og kinaputter mot deltagerne i Baltic Pride. Motdemonstrantene bruker både truende og krenkende visuelle uttrykk.
  • I morgen, lørdag 2. juni, går den sjette Baltic Pride av stabelen. Politiet forventer opp mot 3000 motdemonstranter.

TEMASIDE OM LHBT-RETTIGHETER

AMNESTYS SOMMERKAMPANJE