Rombarn: Plasseres grunnløst i spesialskoler

Systematiske brudd på retten til utdanning ekskluderer romfolket fra full deltakelse i samfunnet i Slovakia. Dette på tross av den Slovakiske regjeringens forpliktelser om å motvirke diskriminering, særlig innenfor skoleverket.
Publisert: 2. sep 2010, kl. 15:06 | Sist oppdatert: 6. sep 2010, kl. 10:22
Amnesty International krever at den slovakiske regjeringen umiddelbart stanser segregeringen og diskrimineringen av rombarn i utdanningssystemet. - Den etniske segregeringen i utdanningssystemet innebærer en livslang stigmatisering for rombarna. Dette er en praksis som ikke hører hjemme i det 21. århundre, sier John Peder Egenæs, generalsekretær i Amnesty International. Han fortsetter: Det frarøver rombarna retten til like muligheter og dømmer dem til et liv i fattigdom og marginalisering. Dette bryter ikke bare med retten til en utdannelse, men også en rekke andre menneskerettigheter som retten til helse, arbeid og ytringsfrihet.


Systemet svikter barna
Amnestys-rapporten ”Steps to end segregation in education” viser hvordan skolesystemet systematisk utestenger rombarna i Slovakia allerede i tidlig alder. Årsakene til segregeringen er komplekse, men henger blant annet sammen med dyptgående fordommer mot romfolket i resten av befolkningen, viser Amnesty-rapporten. Segregeringen av rombarna begynner allerede i barnehagen. Der lærer rombarna raskt at de er annerledes. De holdes adskilt i egne klasser og bygninger. De både leker, synger, danser og spiser separat. I enkelte tilfeller må rombarnas foreldre levere barna tidligere enn andre. På den måten slipper foreldre med annen etnisk bakgrunn å treffe dem.

Det er også vanlig praksis å plassere barn av romfolket i klasser for elever med lærevansker eller på egne skoler. Til tross for at romfolket utgjør mindre enn 10 prosent av Slovakias befolkning, utgjør de mer enn 60 prosent av elevene i spesialskoler, i følge en undersøkelse i 2009. I regioner hvor det bor mange romfolk har hele tre av fire elever på spesialskoler rombakgrunn. I enkelte områder i Slovakia har 100 prosent av de som går i spesialklasser rombakgrunn.

Så snart et rombarn blir plassert i en spesialklasse er det nesten umulig å vende tilbake til en vanlig klasse. Pensumet i spesialklassene er svært redusert. Elevene kvalifiserer ikke til opptak i en rekke videregående utdanninger.


Regjeringens ansvar
Den slovakiske regjeringen har en nøkkelrolle når det gjelder å sikre romfolket full tilgang i det slovakiske og europeiske samfunn. En skolelov som ble vedtatt i Slovakia i 2008 forbyr alle former for diskriminering, i særdeleshet segregering. Imidlertid gir loven ikke klare retningslinjer for hvordan segregeringen skal forhindres. Regjeringen har nylig forpliktet seg til å stanse segregeringen av romfolket i skolesystemet. Forpliktelsen er en del av koalisjonsregjeringens program vedtatt i august 2010. Dette er en positiv utvikling, men Amnesty er imidlertid bekymret over at regjeringen ikke har fulgt opp dette med en tydelig uttalelse om at etnisk diskriminering og segregering av romfolket er uakseptabelt og skal prioriteres, sier Egenæs.


Jakubs historie
Seksten år gamle Jakub bor med familien sin i et romaniområde 20 km nordvest for Bratislava. Han begynte på skolen i en vanlig klasse, og var en glimrende elev. Etter en uoverensstemmelse sendte imidlertid læreren han til en evneundersøkelse. Jakub ble uventet flyttet over i til en spesialklasse for elever med lærevansker. Jakubs foreldre ble aldri informert om undersøkelsen. En av Jakubs tidligere lærere fortalte Amnesty International at noen av barna helt tydelig er feilplassert. Han mente Jakub var et eksempel på dette. Gutten var et geni i følge læreren. Det var trolig grunnet hyperaktivitet at Jakub feilaktig ble plassert i en klasse for elever med lærevansker. Etter å ha gjennomført grunnskolen er Jakub tydelig frustrert over den urettferdigheten har blitt utsatt for.


Les:
Romfolk kastes ut av Roma
Romania: Romfamilier tvangsutkastet
Italia: Stans tvangsflyttingen av romfolk!