Sikkerhetsstyrkene skyter for å drepe

Sykehusene i Libya rapporterer om skuddskader mot hode, nakke og bryst på demonstranter, som kan tyde på at sikkerhetsstyrkene har fått ordre om å skyte for å drepe. Amnesty krever at Gaddafi stanser voldsbruken umiddelbart.
Publisert: 21. Feb 2011, kl. 13:39 | Sist oppdatert: 23. Feb 2011, kl. 10:10
– Styrker lojale til al-Gaddafi bruker uberettiget, dødelig makt mot demonstranter som krever endring. Resultatet er forutsigbart, sier Malcolm Smart, Amnesty Internationals direktør for Midtøsten og Nord-Afrika.

– Et stort antall mennesker blir drept, og situasjonen eskalerer i alarmerende fart. Mer enn hundre mennesker har blitt drept så langt. Det ser ut som om Libyas leder kan ha beordret sine styrker til å slå ned på protestene for enhver pris, og at disse kostnadene blir betalt med libyske liv, fortsetter Smart.

Demonstrasjonene sprer seg
Amnesty Internationals etterforskere har blitt fortalt av øyenvitner, advokater og medisinsk personell i Benghazi at minst 34 mennesker ble skutt med skarp ammunisjon sist fredag. Det var for det meste snakk om skuddskader i hodet, bryst og nakke. Flere titalls mennesker ble skadet.

Demonstrasjonene har nå nådd hovedstaden Tripoli, og BBC melder at regjeringen nå har mistet kontrollen i den østlige delen av Libya.

På lørdag ble det rapportert om sikkerhetsstyrker som åpnet ild med skarp ammunisjon mot tusenvis av sørgende som hadde samlet seg utenfor et bygg der revolusjonsvaker holder til på vei hjem fra kirkegården. De ropte slagord mot regjeringen, fordømte vaktene som mordere og krevde at de forlater Benghazi. Tjue mennesker skal ha blitt drept og mange ble fraktet til sykehus med skader.

Kilder ved al-Jala sykehuset i Benghazi har fortalt at de fleste av ofrene hadde blitt skutt i hodet, brystet eller halsen, noe som tyder på at sikkerhetsstyrkene hadde planer om å drepe. Legene har fortalt om problemer med å takle situasjonen, og om at de gikk tomme både for blod og for medisiner til å behandle de skadede med.

Over 200 drept
Andre demonstranter skal ha blitt drept da sikkerhetsstyrker åpnet ild mot hundrevis av mennesker som i demonstrasjon hadde satt seg foran Benghazi's nordlige domstol. De demonstrerende var blant annet advokater, leger og medlemmer av Abu Salim familienes organisasjonskomite, som er organisert av slektninger av fanger som ble drept i fengsel av oberst al-Gaddafis styrker i 1996. Ingen har senere blitt holdt ansvarlige for drapene. Mer enn et dusin andre ble angivelig skutt ned i Misratah på lørdag, den første dagen med protester der.

Amnesty har i dag fått informasjon om at over 200 mennesker har blitt drept av sikkerhetspersonell. Al Jazeera meldier om nye 61 drepte i Tripoli i dag, mandag.

– De siste rapportene forteller om libyere i Benghazi som har blitt skutt ned med maskingevær og andre våpen av nye, tøffe soldater. Styrkene skal inkludere utenlandske leiesoldater, som har blitt fraktet til landet for å undertrykke protestene, forteller Malcolm Smart og avslutter med en oppfordring til Libyas leder.

– Oberst al-Gaddafi må umiddelbart sette en stopper for denne blodsutgytelse. Han og alle andre som er ansvarlige for aksjonene mot demonstrantene, og alle andre som er involvert i overgrepene, må vite at de vil bli holdt ansvarlige for dette.

Les mer om situasjonen i Libya her:

BBC

Human Rights Watch