Siste sjanse til å sikre likestilling i Tunisia

Denne måneden blir en ny tunisisk grunnlov sendt til siste høringsrunde. Amnesty International krever at kvinner likestilles og at menneskerettighetene sikres.

Publisert: 6. sep 2012, kl. 11:08 | Sist oppdatert: 8. sep 2012, kl. 20:49

Det er mer enn ett og et halvt år siden tunisiske demonstranter sørget for at lederen av det undertrykkende regimet, Zine El Abidene Ben Ali, måtte gå av. I oktober 2011 ble det valgt en nasjonalforsamling i Tunisia, «National Constitutent Assembly» (NCA), som fikk i mandat å forfatte en ny grunnlov for landet. Utkastet blir denne måneden sendt til siste høringsrunde.

- Tunisia er på vei inn i en kritisk fase, og Amnesty jobber for at menneskerettighetene skal bli godt forankret i den nye grunnloven, sier seniorrådgiver i Amnesty International, Ina Tin.

I går sendte Amnesty International 11 780 underskrifter til NCA, og krever med disse at nasjonalforsamlingen likestiller kvinner, og ivaretar rettighetene til alle landets innbyggere.

Trussel mot kvinners rettigheter

På tross av at det nåværende grunnlovsforslaget understreker likestilling mellom kjønnene, blir kvinner beskrevet som ”menns partnere” og tillegges en ”komplementær rolle i familien.” Tvetydigheten i teksten skaper bekymringer, og aktivister har kalt forslaget en trussel mot kvinners rettigheter i Tunisia. Amnesty krever at NCA endrer teksten, og sikrer likestilling for kvinner.

- Den nye regjeringen understreket i sin tale at kvinners rettigheter vil bli ivaretatt, men de har så langt ikke gjort noe for å forsikre oss om at de respekterer og prioriterer likestilling i Tunisia, sier Lotfi Azouz, leder for Amnesty International i Tunisia.

Situasjonen er kritisk

Ifølge Azouz er den nåværende situasjonen kritisk for tunisiske kvinner. Han er redd for at forholdene vil forverres dersom konkrete krav om likestilling ikke blir inkludert i grunnloven. Det har vært voldelige sammenstøt mellom strenge islamistiske grupper og tunisiske kvinneforkjempere, men disse overgrepene blir forbigått av landets rettsvesen.

- Salafister har angrepet fredelige demonstrasjoner og truet aktivistene, uten konsekvenser. Tunisiske kvinner er redde for å arbeide, delta på offentlige møter, komme hjem sent om kvelden og kle seg som de vil. De har ikke lenger tilgang til det offentlige rom på samme måte som før, sier Azouz.

Færre rettigheter

På tross av at de fleste tunisiere kjempet for demokrati og frie valg under ”den arabiske våren”, førte revolusjonen til innskrenkninger av enkelte rettigheter. I tillegg til den forverrede situasjonen for kvinner, er Amnesty og andre menneskerettighetsgrupper i Tunisia redd for at ytringsfriheten og arbeidet for avskaffelse av dødsstraff nå er truet.

- Ben Ali var en diktator, men han var likevel progressiv når det kom til å beskytte kvinners rettigheter. Selv om vi er glade for revolusjonen, er det tydelig at den nye regjeringen ikke tror på like rettigheter for alle tunisiere, av ideologiske og religiøse grunner, sier Azouz.

Les mer om Tunisia HER.

Avgjørende aksjon

Det er derfor avgjørende at menneskerettighetene blir forankret i den nye grunnloven, som er vital i arbeidet for å hindre overgrep og diskriminering i Tunisia.

- Grunnlovsforslaget skal vedtas snart, og det er derfor aksjonen er satt i gang akkurat nå, for å oversende så mange underskrifter som mulig til nasjonalforsamlingen i Tunisia. Likestilling i loven ikke kommer av seg selv, sier Ina Tin.

REVOLUSJONEN I TUNISIA:
  • Tidligere republikk under det autoritære regimet til president Zine El Abidene Ben Ali, som styrte fra 1987 til 2011.
  • I desember 2010 satte en ung mann, Mohamed Bouazizi, fyr på seg selv i en desperat protest mot sine livsvilkår i Tunisia. Hans handling ble startskuddet for en rekke demonstrasjoner, og ikke minst den «Den arabiske våren».
  • I oktober 2011 ble det første demokratiske flerpartivalget i landets historie avholdt, og det islamistiske partiet Ennhada erklærte valgseier.
  • Utkastet til en ny grunnlov blir i løpet av denne måneden sendt til siste høringsrunde.