Splitter familier i Serbia

Hundrevis av familier har en uviss fremtid i møte etter at lokale myndigheter i Beograd utviste dem fra bosetningen Belvil. Utvisningen strider mot internasjonal rett, sier Amnesty.
Publisert: 27. Apr 2012, kl. 16:33 | Sist oppdatert: 19. jun 2013, kl. 17:44
Masseutvisningen fant sted i går og den har ikke skjedd i samarbeid med romfolket.

De berørte har dermed ikke fått tilstrekkelig informasjon, og en av konsekvensen er at flere av de 250 familiene er splittet.

Bryter internasjonal rett

- Serbiske myndigheter bryter med internasjonal rett ved å la Beograd gjennomføre utkastelsesordren, sier John Dalhuisen i Amnesty International.

- Vi gjentar vår oppfordring om å etablere en lov som forbyr tvungen utkastelse, slik at internasjonal rett blir fulgt.

Politiet brukte ikke vold under utvisningen, hvor både presse og representanter fra Amnesty, FN-organisasjoner, EUs Serbiske delegasjon og OSCE (Organization for Security and Cooperation in Europe) var til stede.

Informasjonsmangelen under aksjonen satt imidlertid tydelige spor hos beboerne i bosetningen.

Stor usikkerhet
- Folk kom opp til oss med tårer i øynene, de stilte seg undrende til hva de skal gjøre nå, hvor de skal dra, sa en Amnesty-observatør på stedet.

En 17 år gammel gravid jente ble fortalt at hun sendes til Nis i det sørlige Serbia, der hun verken har noe hjem eller noe sted å bli. Ved et annet tilfelle har medlemmer av samme familie blitt sendt til fire ulike steder rundt Beograd.

Det er sannsynlig at de utviste familiene havner i bosetninger med kontainere til hjem, disse innfrir ikke internasjonale boligkrav.

Romfolket i Belvil har fått med seg privat bagasje, men de får ikke med seg skrapmetallet som mange tjener til livets opphold med. De har fått beskjed om at det ikke er anledning verken for å samle eller lagre skrapmetall ved eller rundt deres nye hjem i kontainerbosetningen.

Ingen hjem å dra til
En kvinne i rullestol ble sendt langt vekk fra datteren som har tatt seg av sin mor. Først etter at kvinnen tok dette opp med organisasjonene tilstede ble dette endret, og kvinnen blir ført sammen med datteren om en ukes tid.

En gruppe på over 100 familier skal busses til andre deler av Serbia, noen av disse har fortalt Amnesty International at de ikke har noe hjem å dra til. I Belvil har det bodd mange tilflyttere til hovedstaden som er på jakt etter jobb.

"Vi har barn som går på skole og gjør det bra her, hva skal vi gjøre i sør? Hvordan skal vi få sendt barna på skole der uten penger?" er noen av bekymringene Amnesty-observatørene registrerte.

Serbia har 7,3 millioner innbyggere, av disse er 600 000 romfolk.

SERBIA OG ROMFOLK:
  • 7,33 millioner innbyggere totalt., av disse er 600 000 romfolk.
  • Innenriksministeren advarte romfolk om at å søke asyl i EU ville ødelegge for Serbias interesser. Innen slutten av oktober i fjor hadde serbiske asylsøkere sunket fra 17 000 til 3000. Segregering på skolen og vold mot romfolk er stadig utbredt. Myndighetene innførte exitkontroll ved grensene etter press fra EU, et brudd på bevegelsesfriheten til serbiske innbyggere – primært romfolk og albanere som vil forlate landet.
  • Romfolk i bosetningen Belvil ble i april 2011 informert om at de skulle omplasseres til nye hus på grunn av veiutbygging. Myndighetene har imidlertid ikke godtatt denne planen og husene er ikke bygget, og beboerne risikerer å bli satt på gaten.
  • I august 2011 ble en gruppe romfolk, inkludert 10 barn, tvunget ut av en bygning og forlatt på gaten med sine eiendeler. I november ble 120 romfolk hjemløse etter at skurene deres brant ned, trolig etter å ha blitt påsatt.