Tusen takk for at du sto opp mot urett!

Amnesty International takker alle som bidro til en fantastisk TV-aksjon.
Publisert: 22. okt 2012, kl. 00:17 | Sist oppdatert: 26. okt 2012, kl. 13:25
Ved sendeslutt natt til mandag kunne Amnesty International og TV-aksjonen 2012 juble over at det norske folk har samlet inn over 200 millioner kroner til organisjasjonens arbeid for menneskerettigheter.
Amnesty Internationals generalsekretær Salil Shetty er overveldet over den norske givergleden.
- Jeg takker på vegne av våre tre millioner medlemmer. Sjenerøsiteten det norske folk viser overfor Amnesty og arbeidet for menneskerettigheter er uten sidestykke, sier Shetty.
Se saker og klipp fra sendingen på NRKs nettsider

Stolte og takknemlige
- Vi er utrolig stolte og takknemlige for den innsatsen som er lagt ned i forbindelse med årets TV-aksjon. Dette resultatet er en stor anerkjennelse av arbeidet vi gjør hver dag, og et bevis på at menneskerettighetene settes høyt av det norske folk, sier John Peder Egenæs, generalsekretær i Amnesty International i Norge.

100.000 personer stilte opp som bøssebærere. Egenæs understreker at den fantastiske sluttsummen først og fremst er et resultat av aksjonens frivillige og svært engasjerte støttespillere.

Glødende engasjement
Når ett menneskes rettigheter krenkes, krenkes vi alle, lyder et av Amnestys viktigste prinsipper. At denne ideen ringer sant for mange har blitt bekreftet av det brennende engasjementet fra bedrifter, privatpersoner og offentlige institusjoner. Næringslivet alene har bidratt med over 26 millioner kroner til årets aksjon.

- På vegne av Amnesty vil jeg rette en stor takk til alle som har bidratt til et fantastisk resultat. Deres innsats vil utvilsomt hjelpe de menneskene som blir utsatt for overgrep, og ikke minst, vise dem at de ikke er alene, sier Egenæs.

En sterkere organisjasjon
Takket være pengene fra TV-aksjonen blir Amnesty sterkere: Vi kan være flere steder, etterforske nye menneskerettighetsbrudd, lære opp flere lokale aktivister og mobilisere bredere for å påvirke myndigheter og selskaper til å endre adferd.

- Vi må også rette en stor takk til lokale aktivister som risikerer livet hver eneste dag og gjør en livsviktig jobb som vitner og feltarbeidere, sier Egenæs.

Med støtten fra det norske folk i ryggen kan Amnesty styrke sitt arbeid for en mer rettferdig verden. Og det skal vi fortsette å gjøre som en upartisk, uavhengig og uredd organisasjon.

LES MER: Dette skal pengene gå til

FIKK DU IKKE BIDRATT?
  • Det er fortsatt mulig å ringe 820 44 110, eller sette inn penger på vår innsamlingskonto 8380.08.09005

Les mer på amnesty.no