Tyrkia torturerer sine kurdiske barn

I Tyrkia blir kurdiske barn som deltar i demonstrasjoner til støtte for kurdernes sak arrestert, torturert og dømt til flere års fengsel i henhold til landets anti-terrorisme lov.
Publisert: 17. jun 2010, kl. 11:52 | Sist oppdatert: 4. jun 2019, kl. 09:49
Barn utsettes for tortur og fengsling
Amnesty Internationals nye rapport Turkey: All children have rights: End unfair prosecution of children under anti-terrorism legislation, dokumenterer hvordan tyrkiske myndigheter systematisk bryter barns rettigheter.

Hvordan er det mulig at landet Tyrkia, som er medlem av Europarådet og NATO og som er et populært feriemål, kan fengsle og torturere kurdiske barn som ikke har gjort noe annet enn å bruke sin ytringsfrihet?

- Dette er en horribel praksis som ikke bare er i strid med internasjonal rett, men også Tyrkias egen lovgivning. Vi krever at Tyrkia umiddelbart stanser overgrepene mot barn, og at norske myndigheter er klar i sin tale overfor Tyrkia i denne saken, sier John Peder Egenæs, generalsekretær i Amnesty International Norge.

Diskriminerer kurdere
Tyrkia har i tiår blitt kritisert for å diskriminere og forfølge den kurdiske befolkningen i landet som utgjør mer enn 20 millioner mennesker. De som arbeider for kurdernes rett til å bruke eget språk og fremme egen kultur i skolen, media og til å drive politisk virksomhet gjorde lenge dette med livet som innsats.

Det kurdiske arbeiderpartiet, PKK, valgte å gå til væpnet kamp mot den tyrkiske hær, en kamp som har kostet 40.000 menneskeliv. Lederen for PKK, Abdullah Öcalan, som soner livsvarig fengsel, er for mange kurdere et viktig symbol. Arbeid for kurdernes sak, og særlig enhver aktivitet eller kommentar som kan tolkes som en støtte til PKK anses for å være i strid med landets anti-terrorisme lov.

Tolvåringer slått av politi
Amnestys funn fra Diyarbakir og Adana viser at barn så unge som tolv år er blitt slått og sparket av tyrkisk politi på demonstrasjonsplassen, i varetekt og under transport, og at dette skjer systematisk med barna som tas. De settes i varetekt i inntil seks måneder før de dømmes til opptil syv års fengsel for å ha deltatt i demonstrasjon.

I fengsel bor de i celler som de selv må vaske, og som de ofte deler med rotter og kakkelakker. Og de mister verdifull skolegang. Til tross for at politiets mishandling av barn er blitt dokumenter med film fra noen av demonstrasjonene, er aldri noen blitt dømt.

Fengslet på skoleveien
Ett av disse barna er O.S. i Adana som ble stanset av politiet i oktober 2008 da han gikk hjem fra skolen på en vei i nærheten av der en demonstrasjon fant sted. De dro opp genseren for å kjenne på magen hans, og siden han var svett på magen konkluderte de med at han hadde deltatt i demonstrasjonen og begynte å slå ham.

Han ble tatt med til Sikkerhetsdirektoratets anti-terror avdeling hvor de fortsatte å slå ham. Etter én dag ble han overflyttet til Sikkerhetsdirektoratets barneavdeling hvor politiet sørget for å slå av kameraet som filmer hva som foregår i varetektsområdet før de kledde av ham og banket ham opp.

Da han senere ble overført til Kürkcüler fengsel for voksne ble han sammen med flere andre tatt med ut, fratatt skoene og klærne på overkroppen før O.S. og én til ble tatt til side og slått med stokker og klubber på hele kroppen.

Fikk brukket ben
O.S. våknet opp på sykehus med brukket ben og magesmerter. Etter én dag på sykehus ble han returnert til fengslet, og etter en måned overført til barnefengslet Pozanti hvor han satt i to måneder. I mars 2009 ble han dømt til fengsel i fire år og to måneder for medlemskap i en terroristorganisasjon. Dommen er anket.

En historie fra virkeligheten i dagens Tyrkia.

Last ned rapporten som PDF

Les også Tjenestemenn dømt for aktivistdrap om en historisk dom mot tyrkiske tjenestemenn. Straffefriheten hersker imidlertid fortsatt.