Homoaktivist brutalt myrdet i Uganda

Amnesty International er dypt opprørt over drapet på den kjente menneskerettighets- aktivisten David Kato.
Publisert: 27. Jan 2011, kl. 15:08 | Sist oppdatert: 27. Jan 2011, kl. 17:13
-Vi fordømmer på det sterkeste drapet på David Kato, sier John Peder Egenæs, generalsekretær i Amnesty International. Den ugandiske regjeringen må umiddelbart sørge for et troverdig og upartisk etterforskning, slik at de skyldige kan stilles for retten, fortsetter Egenæs.

Avis: Heng dem
David Kato døde på vei til sykehuset onsdag ettermiddag etter å ha blitt overfalt i sitt hjem i Kampala i Uganda i går. Han hadde i lengre tid blitt truet på livet på grunn av sitt arbeid for lesbiske, homofile, biseksuelle og transseksuelle (LHBT) rettigheter i Uganda.

I oktober 2010 publiserte avisen Rolling Stone en artikkel med overskriften "heng dem" som inneholdt en liste med navn og bilder av flere homoseksuelle i Uganda, deriblant David Kato. Offentliggjøringen av navnene gjorde betydelig skade og førte til overfall på flere av de navngitte personene.

Amnestys samarbeidsorganisasjon Sexual Minorities Uganda (SMUG) saksøkte avisen. Den 5. januar 2011 forbød høyesterett mediene å offentliggøre navn på homoseksuelle. Dommen er en milepæl for seksuelle minoriteters rettigheter i Uganda.

Vi vinner kampen til sist
- Den eneste måten å hedre Davids død på er å vinne kampen for rettferdighet og likestilling. David er borte og mange av oss vil følge han, men vi vil seire til slutt, sier Frank Mugisha, generalsekretær i Sexual Minorities Uganda.

Amnesty arbeider mot lovforslag
Amnesty International har dokumentert stadig økende diskriminering, vilkårlige arrestasjoner, tortur og annen mishandling på grunnlag av seksuell orientering og kjønnsidentitet i Uganda de siste årene. Amnesty jobber for å stoppe et lovforslag som kan medføre at homoseksuelle idømmes dødsstraff i Uganda. Lovforslaget skal stemmes over i løpet av 2011.

- Denne loven vil det være brudd på internasjonale menneskerettigheter og føre til ytterligere brudd på menneskerettighetene, sier John Peder Egenæs og fortsetter:
- Vi krever at religiøse og politiske ledere i Uganda stanser forfølgelsen og diskrimineringen av lesbiske, homofile, biseksuelle og transseksuelle rettigheter i landet, sier han.

David Kato begraves fredag den 28. januar i sin hjemby Namataba, i Mukono distriktet i Uganda.

LES OGSÅ
Amnesty Internationals rapport om forslaget til ny anti-homolovgivning i Uganda.

Les mer på amnesty.no