Uganda: Kan bli dødsstraff for homofili

Det omstridte lovforslaget som vil innføre dødsstraff for homofil praksis er nok en gang lagt fram til avstemning i parlamentet i Uganda.
Publisert: 22. Feb 2012, kl. 14:14 | Sist oppdatert: 11. jun 2019, kl. 14:53
Etter flere års drakamp fremmes nok en gang et omstridt lovforslag fra parlamentsmedlemmet David Bahati, som ønsker en enda strengere lovgivning. Forslaget diskriminerer LHBT-personer.

Forslaget innebærer dødsstraff for ”gjentatt homofil praksis” og en kriminalisering av å ”fremme” homofili på noen som helst måte. Lovforslaget vil dessuten gjøre det straffbart å unnlate å melde brudd på loven innen 24 timer til politiet.

Loven må stanses

Amnesty har tidligere krevd at Ugandas regjering og parlament avviser lovforslaget i sin helhet og reviderer det eksisterende lovverket.

Generalsekretær i Amnesty International Norge, John Peder Egenæs, har nå sendt brev til statsminister Amama Mbabazi, opposisjonsleder Nandala Mafabi og president Yoweri Museveni, og bedt dem om å unngå å signere loven dersom loven skulle bli stemt fram i parlamentet.

- Ugandiske myndigheter har en plikt til å beskytte landets lesbiske, homofile, bifile og transpersoner mot diskriminering og forfølgelse, sier John Peder Egenæs, generalsekretær i Amnesty i Norge.

- Med dette lovforslaget gjør de faktisk det motsatte, og bryter dermed grunnleggende menneskerettigheter som Uganda har forpliktet seg å respektere.

Bryter menneskerettigheter

Lovforslaget ble satt på vent etter at parlamentet ble oppløst i mai i fjor, men kan nå bli tatt opp til votering igjen når som helst. Ugandiske og internasjonale menneskerettighetsorganisasjoner, inkludert Amnesty International, krever at lovforslaget stanses.

- Å vedta en slik lov bryter med retten til privatliv. Det bryter også retten til ytrings- og organisasjonsfrihet, og vil gjøre arbeidet til organisasjoner som fremmer rettighetene til forfulgte seksuelle minoriteter enda vanskeligere, fortsetter Egenæs.

Bahati har tidlige uttalt at han ville stryke klausulen om dødsstraff, men etter det Amnesty erfarer er dette avsnittet kun omformulert i det nye forslaget. Teksten henviser nå til straffelovens paragraf for ”grov urenhet”, et forhold som kan straffes med døden.

- Amnesty International er mot dødsstraff under alle forhold, men det er særdeles opprørende at parlamentet i Uganda nå i fullt alvor vurderer et lovforslag som vil dømme folk til døden for det de er og den de elsker, sier John Peder Egenæs

Tortur og forfølgelse

Situasjonen for lesbiske, homofile, bi- og transpersoner (LHBT) er ekstremt vanskelig i Uganda. Seksuelle handlinger mellom personer av samme kjønn er allerede kriminalisert.

Homofile utsettes for omfattende forfølgelse og diskriminering, og Amnesty International har dokumentert både vilkårlige arrestasjoner, fengsling og tortur på bakgrunn av seksuell orientering og kjønnsidentitet.

Drapet på David Kato
I oktober 2010 publiserte den ugandiske avisen Rolling Stone en artikkel med navnene og adressene til de mest fremtredende homo-aktivistene i Uganda under overskriften "Heng dem". Få måneder senere, i januar 2011, ble Ugandas ledende menneskerettighetsaktivist David Kato funnet drept i sitt eget hjem .

Kasha Nabagesera angripes
En uke etter at Bahati's lovforslag var lagt fram for parlamentet til ny votering i februar 2012 angrep og stanset ugandiske myndighetene med etikk-minister Simon Lokodo i spissen en rettighetskonferanse organisert av LHBT-organisasjoner.

Myndighetene forsøkte her også å arrestere Kasha Jaqueline Nabagesera, lederen av Freedom and Roam Uganda, en organisasjone for lesbiske, bifile og transkvinner. Politiet gjennomsøkte hele konferansehotellet for å finne henne, og ransaket senere også hennes hjem i Kampala.

Sterk LHBT-bevegelse
LHBT-bevegelsen i Uganda er sterk og mangfoldig, og til tross for omfattende diskriminering og forfølgelse er det mange modige mennesker som fortsetter å fronte kampen for LHBT-rettigheter.

En sterk koalisjon bestående av 40 ulike menneskeretighetsorganisasjoner har mobilisert mot loven og forsvart retten til bekyttelse mot diskrimnering på grunn av seksuell orientering og kjønnsidentitet.

Modige menneskerettighetsforkjempere
Flere fremtredende LHBT-aktivister har fått internasjonal anerkjennelse for sitt forsvar av grunnleggende menneskerettigheter.

Kasha Jaqueline Nabagesera, grunnlegger og leder av Freedom and Roam Uganda, ble i 2011 tildelt den internasjonale Menneskerettighetsprisen Martin Ennals Award.

Samme år ble Frank Mugisha, leder for Sexual Minorities in Uganda SMUG tildelt Rafto-prisen I Bergen.