Amnesty gir deg en oppdatering på hvor det er verst å være homofil, lesbisk, bifil eller transperson i verden.
Publisert: 22. aug 2012, kl. 13:31 | Sist oppdatert: 17. Feb 2020, kl. 15:13
I forrige uke ble flere forkjempere for homofiles rettigheter arrestert i Zimbabwe etter å ha marsjert for bedre rettigheter. Over hele verden forfølges homofile- i noen land blir de torturert og drept med loven i hånd.

Amnesty jobber aktivt for å sikre menneskerettighetene for alle legninger i hele verden. Derfor er én av sakene i årets TV-aksjon å sikre rettigheter og bedre sikkerhet for homofile, lesbiske, bifile og transpersoner. Og pengene trengs.

Her er tallene som bekymrer Amnesty:

• Ugandas lovforslag om dødsstraff for homofili er ennå til behandling i parlamentet, sju land straffer i dag homofili med dødsstraff.
• 78 land i verden straffer homofili med fengsel, bøter eller arbeidsstraff, det tilsvarer 40 prosent av FNs medlemsland.
• 36 land i Afrika, nær halvparten av afrikanske land, kriminaliserer fortsatt homofili, mange av dem er norske bistandspartnere.
• Fire russiske provinser har i løpet av det siste året innført såkalte homofil propaganda-lovgivning, og nå vurderer Ukraina å gjøre det samme.

I sommer har Amnesty aksjonert på norske festivaler for sin sommerkampanje om å elske den man vil.

Se Amnestys #Hjertebank i bilder!

LHBT for første gang i TV-aksjonen

Lederen for Skeiv Ungdom, Åshild Marie Vige, mener Amnestys arbeid for å få LHBT-rettigheter inn i TV-aksjonen gjør en forskjell.

- Vi er veldig glad for at Amnesty kjemper for LHBT-rettigheter, også i land som krenker andre menneskerettigheter, og utrolig viktig at dere gjør det til en sak i TV-aksjonen, sier hun.

LES MER: Slik jobber Amnesty for "Å elske er er en menneskerett"

- Skarpere fronter
- Det pågår en økende polarisering på homofronten i verden, sier lederen i Skeiv Ungdom.
Organisasjonen jobber tett med internasjonale spørsmål og homofile, lesbiske, bifile og transpersoners (LHBT) rettigheter.

- I internasjonale fora ser man en økende polarisering i form av at islamske og katolske land slår allianser om homofili og abort. I Spania ser vi at den kjønnsnøytrale ekteskapslovgivningen, som var en av de første i verden, nå forsøkes å reverseres. Det er stadig trusler om endring av lover, sier Vige, som peker på en ny utvikling i Øst-Europa.
- Propagandalover som homohets
- Vi ser også at land der man tidligere kriminaliserte den seksuelle akten mellom menn, som er vanskelig å oppdage, går man nå mot en utvikling der man innfører propagandalovgivning. Disse kriminaliserer alt fra å snakke om LHBT, bære en regnbuebutton eller - flagg til nettsider. Dette gjør man ved å skyve hensynet til barn foran seg. Man argumenterer med at barn ikke skal bli «utsatt for homofili», sier Vige.

- Men hvorfor er det slik at mange land straffer homofili, men ikke lesbiske?
- Mange land anerkjenner ikke at kvinner har et seksualliv, og i alle fall ikke ved fravær av menn, sier Vige.
- Hva er de viktigste sakene å jobbe for internasjonalt?
- Jeg skulle gjerne sagt like rettigheter for alle av ulik seksuell orientering eller kjønnsidentitet, men dessverre er det sånn at vi er ikke kommet så langt i dag. Det første vi må gjøre er å sikre at ikke homofile, lesbiske, bifile og transpersoner forfølges, tortureres og drepes, men at de får beskyttelse, sier Vige.

Homofobi-eksport til Afrika
I tillegg til flere karibiske land, er Afrika kontinentet som straffer homofile med lengre fengselsstraffer. Ett eksempel er kamerunske Jean Claude Mbede som fikk tre års fengsel for en date.

Liberia er siste land ut som hardner til homolovene og øker fengselsstraffen med opp til 5 år. Dette gjøres etter godkjenning fra Nobel-prisvinner og president, Ellen Johnsen Sirleaf.

- Er Afrika det verste kontinentet eller er det et unyansert inntrykk?
- Både ja og nei. Juridisk sett har Sør-Afrika sikret veldig mange rettigheter for sin LHBT-befolkningen, men de sliter med mye homo- og transfobi og hatkriminalitet mot LHBT-gruppa. Samtidig er flere av de landene som fortsatt har dødsstraff på det afrikanske kontinent, sier Vige, som knytter straffepraksisen til kolonitiden.
- Samtidig øker bekymringene rundt at konservative kristne taper kampen hjemme i vesten, men misjonerer for homofobien ute, forteller lederen av Skeiv Ungdom.

- Men det er viktig å snakke om at dette ikke er ren import, men finner sted i en nokså homofob kultur fra før.

Ingen arabisk homovår
Også flere arabiske land slår hardt ned på homofili.

- Har den arabiske våren endret noe?
- Det er det vanskelig å si noe om, men på et generelt grunnlag er det et hierarki innenfor arbeidet med menneskerettigheter, der LHBT-rettigheter ofte kommer lenger ned på prioriteringslista. Aktivistene som kjempet under den arabiske våren, kjempet blant annet mot politisk undertrykkelse, men man kan vel neppe kalle det noen LHBT-rettighetskamp, sier Vige.

Norsk bistand går til land som straffer
Flere av landene som får mest bistand fra Norges, straffer homofile enten med dødsstraff (som i deler av Nigeria) eller med lange straffer (som i Uganda, Afghanistan).

- Er det ikke riktig å kutte støtte når bistandspartnere straffer homofile?
- Utfordringen med å jobbe med LHBT-rettigheter er at det blir sett på som vestlig imperialisme som tres over hodet på andre land. Her er hovedargumentet at homofili ikke er afrikansk eller arabisk kultur. Da er det ikke ensartet positivt hvis utviklingsminister Heikki Holmås dekker frontsida av den lokale avisa med beskjed om å beskytte homofile, sier Vige.

- Svenske myndigheter har sagt at de ville kutte bistand til et land som Uganda dersom de innførte dødsstraff mot homofili.
- Når svenskene sier at de skal kutte bistand, kommer det i avisa at "ikke bare skal de forføre oss med homofili, de skal også sørge for at vi mister pengene", det blir de lokale homo-aktivistene som får skylda, sier Vige.

Å kutte bistanden, bør ikke være det første virkemiddelet i LHBT-kampen, mener Vige.

- Det skal ikke utelukkes at man kan kutte bistand, men det er viktig å ha tett dialog med de lokale og holde fokuset på dem det gjelder. Det er viktig at man gjør det bedre, ikke verre for dem dette gjelder: Derfor er det viktig at Utenriksdepartementet tar LHBT opp i FN, at man lar Sør-Afrika ta en lederrolle på LHBT-rettigheter, at man tar debatter i aktuelle forum og får fram at dette er menneskerettigheter, ikke vestlig imperialisme, og alltid basere seg på de lokale organisasjonene, sier Vige.
Gode nyheter
Men det finnes også positive nyheter på LHBT-feltet:

- Nicaragua har fått et nytt ombud for homofile, lesbiske og transpersoners rettigheter, Brasil har åpnet for adopsjon til homofile par, Argentina har fått en fantastisk kjønnslov som gjør det mulig å skifte kjønn juridisk, uten at man trenger kirurigisk- eller hormonbehandling, forteller Vige.

Nå kan Vietnam bli det første asiatiske landet som legaliserer homofile ekteskap, og nylig ble det kjent at Malawis nyinnsatte president ønsker å avkriminalisere homoseksualitet i Malawi, som i dag straffes med over 10 års fengsel.

Også Norge kan gjøre mer på LHBT-feltet, avslutter Skeiv Ungdom-lederen.

- Det er betenkelig at et land som misjonerer for LHBT-rettigheter ute, likevel driver med tvangssterilisering på hjemmebane, sier Vige, som sikter til at man i Norge ikke kan endre kjønn på papiret uten å ta en kjønnskorrigerende behandling som mange transpersoner ikke ønsker.

- Vi har fortsatt en vei å gå, konkluderer hun.

HER RISIKERER HOMOFILE DØDSSTRAFF:
  • Afrika: Mauretania, deler av Nigeria, deler av Somalia, Sudan
  • Asia: Iran, Saudi Arabia, Yemen

Alle de syv landene som praktiserer dødsstraff for homofili ligger i Afrika og Midtøsten. Foto: AI.

Politimenn i homoparade i Split, Kroatia 2012. Foto: Lars Toft-Eriksen/AI.
HER STRAFFES HOMOFILE MED FENGSEL:

Fengselsstraffer kortere enn 10 år:
  • Afrika: Algerie, Botswana, Burundi, Egypt, Guinea, Kamerun, Komorene, Marokko, Oman, Senegal, Swaziland, Syria, Togo, Tunisia, Zimbabwe
  • Latin-Amerika og karibiske land: Belize, Antigua og Barbuda, Jamaica
  • Asia: Afghanistan, Bhutan, Brunei, Indonesia, Kuwait, Libanon, Oman, Pakistan, Myanmar, Singapore, Sri Lanka, Turkmenistan, Uzbekistan
  • Latin-Amerika og karibiske land: St. Kitts and Nevis.
  • Oseanske land: Palau, Samoa, Salomonøyene.
  • Cook-øyene

Demonstrasjon mot ny homolov i Uganda, New York 2009. Foto: Kaytee Riek.

Fengselsstraffer lenger enn 10 år:

Afrika: Etiopia, Ghana, Kenya, Libya, Malawi, Seychellene, Sierra Leone, TanzaniaZambia, Uganda,
  • Asia: Bangladesh, De forente arabiske emirater, Malaysia
  • Latin-Amerika og karibiske land: Barbados, Dominica, Grenada, Guyana, Papua Ny Guinea, St. Vincent and the Grenadines, St. Lucia, Trinidad og Tobago.
  • Oseanske land: Kiribati, Nauru, Tonga, Tuvalu
  • Palestina

Foto: AI.

HER STRAFFES HOMOFILE, MEN MED UKJENT STRAFFERAMME:
  • Afrika: Gambia, Lesotho, Liberia, Namibia, São Tomé og Principe
  • Asia: Qatar, Maldivene
HER STRAFFES HOMOFILE MED BØTER ELLER ARBEIDSSTRAFF:
Afrika: Angola, Mosambik

Foto: Pete Muller.
LAND MED UKLAR STRAFFERAMME:
Afrika: Irak
Asia: India

Baltic Pride, 2012. Foto: AI.
HER SEES TRANSPERSONER PÅ SOM SYKE*
Afrika: Algerie
Latin-Amerika: Chile
* de fleste land er ikke kartlagt på dette feltet
Kilde: ILGA.org (International lesbian, gay, bisexual, trans and intersex organization).

Moskvapolitiet arresterte 40 personer for å delta i Pride, 2012. Foto: AI.