Amnesty Vest på Bømlo: Fredstur til Bømlo Folkehøyskole

Fredsfestivalen gikk av stabelen på Bømlo i forrige uke. Dette har blitt en årlig tradisjon og arrangeres i regi av elevene ved Olavskulen Folkehøyskole. I år var temaet for festivalen ”Mennesker på flukt”.

Publisert: 28. Apr 2015, kl. 12:12 | Sist oppdatert: 28. Apr 2015, kl. 12:48
-målsetningen med fredsfestivalen er helt klart å skape oppmerksomhet rundt fredsarbeid og mennesker på flukt. Vi gjør dette fordi vi tenker på fredsskapendearbeid og dette er en skole som har mye fokus på hjelpearbeid og temaet for i år skulle bli ”Mennesker på flukt”.

En av foredragsholderne på fagdagen var praktikant for Amnesty vest, Frida Marie Feddersen, som holdt et innlegg om Amnestys kampanje "Velkommen Syria". Hun er positivt overasket over engasjementet på Bømlo og synes det er oppløftende at så mange unge mennesker engasjerer seg for andre utenfor landegrensene.
-Ja! Det er kjempe inspirerende og viktig at unge engasjerer seg i samfunnet i dag. Lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Amnesty er en god organisasjon pga at de frivillige gjør den innsatsen de gjør.

- Ønske sårbare flyktninger fra Syria velkommen

Amnesty Internatonals hjertesak er krigen i Syria og de tusenvis av flyktningene som har beskyttelsesbehov. Regionsleder for Amnesty vest, Tanja Clifford, mener vi har medansvar og at vi i henhold til FN-konvensjonen er forpliktet til å ta imot kvoteflyktninger fra krigsområder som Syria
-Krigen i Syria har tvunget fire millioner på flukt. Nabolandene kneler i møtet med 95 % av flyktningene. De ber resten av verden om å ta i mot flere flyktninger.
For mennesker som må flykte fra sitt eget land er det en menneskerett å kunne søke beskyttelse i et annet land. Ved å ønske sårbare flyktninger fra Syria velkommen, kan vi gi utsatte mennesker på flukt beskyttelse og trygghet, sier Tanja Clifford

Både studenter og nærmiljøet engasjerer seg i disse dager med kampanjen #VelkommenSyria og for Clifford er det ingen tvil om at Norge må bidra mer enn det vi allerede gjør og krever beskyttelse for de mest sårbare.

-Vil vil ønske flytninger fra Syria velkommen i Norge. Vi vil at det tas i mot minst 10000 syriske flyktninger ila de neste to år. Amnesty krever også at regjeringen må stille opp med en ekstra milliard for å hjelpe syriske flyktninger i sine nærområder.

Hun mener at Amnesty International trengs mer enn noen gang før i dag. Amnesty International er en bevegelse av mennesker som kjemper for ytringsfrihet og mot diskriminering og overgrep.
-Vi etterforsker og avslører brudd på menneskerettighetene. Vi aksjonerer for enkeltmennesker i fare, og for å skape varige endringer.Vi underviser slik at folk selv kan forsvare sine rettigheter. Amnesty er uavhengig. Det gjør at vi kan si sannheten om enhver regjering og makthaver. Vi oppnår resultater når vi er mange som tar urettferdighet personlig

Støttekomiteen for Vest-Sahara er tildelt årets fredspris ved Fredsfestivalen i Bømlo
Festivalen deler hvert år ut en fredspris. Prisen deles ut under Fredsfestivalen som gikk av stabelen ved Olavskulen Bømlo Folkehøgskole denne uken. Det er elevene selv som har valgt ut vinneren. Årets pris gikk til støttekomiteen for Vest-Sahara.

Vinneren får overskuddet fra festivalen og et kunstverk laget av elevene ved Folkehøyskolen

Variert program
Komiteen på ni hadde all grunn til å være fornøyd med årets innsats.
-Festivalen går over to dager, barnedag 21.april med mange bidrag fra barneskoler i lokalområdet og alt med tanke på ”Mennesker på flukt”

Hovedtemaet i år er ”Mennesker på flukt”. I tillegg til elevene på folkehøyskolen, hadde elever og naboskoler egne barnedag og fagdag som var åpent for alle. Blant foredragene kunne vi i år finne Norsk folkehjelp med Finn Erik Thorsen, Leger uten grenser, Amnesty og Strømmestiftelsen. På fagdagen ble det i tillegg underholdning og stemningsfull musikk fra Canada. Det var med andre ord et spennende og tettpakket program i år.

Les mer om Fredsfestivalen.

Amnestys kampanje #VelkommenSyria
Spørsmål og svar om flyktninger fra Syria

SIGNÉR VÅRE AKSJONER:
Norge må ta i mot flere flyktninger fra Syria
Norge må bidra mer til å redde liv i Middelhavet