Gaza: Hamas henretter mistenkte kollaboratører

Hamas skal ha henrettet minst 18 palestinere mistenkt for å gi informasjon til Israel.

Publisert: 28. aug 2014, kl. 12:00 | Sist oppdatert: 1. sep 2014, kl. 08:59
Dette bringer antall drepte mistenkte informanter opp til 21 i løpet av to dager. Blant disse er flere av dem som ble arrestert i forbindelse med israelske styrkers drap på tre fremstående Hamas-kommandanter.

- Hamas henrettelser fremstår som enda mer sjokkerende fordi ofrene ofte ikke blir stilt for noen domstol, og hvis de blir det, er dommene ofte summariske og rettssakene urettferdige, sier Anne FitzGerald, leder for Amnesty International's etterforskning og kriserespons.

Minst 11 mennesker, blant dem to kvinner, ble fredag 22.august henrettet av en eksekusjonspelletong på gårdsplassen i al-Katibafengselet i Gaza by. Syv andre ble henrettet etter fredagsbønnnen foran hovedmoskéen i Gaza by.

På et ark stiftet til moskéveggen ble det opplyst om at de henrettede hadde gitt informasjon til fienden om tunneller, hus og steder der det ble lagret raketter slik at disse kunne bombes og dermed kostet mange Hamas-soldater livet. Revolusjonsdomstolens dom ble derfor implementert, sto det skrevet.

De henrettedes identitet er ikke kjent fordi hodene deres var tildekket. Medlemmene i eksekusjonspeletongen var også maskert.

- Vil snart ramme andre

Hamas’ nettside AI Rai advarte om at «den samme straffen vil snart ramme andre». Forræderi straffes med døden i palestinsk lov. I henhold til palestinsk lov må alle dødsdommer godkjennes av den palestinske presidenten, Mahmoud Abbas, men Hamas-administrasjonen utfører henrettelser uten presidentens godkjennelse.

- Det å dømme folk til døden etter en summarisk og urettferdig rettssak er grusomt og inhumant. Hamas må ikke glemme at selv under en væpnet konflikt har alle rett til rettferdig rettssak for en kompetent domstol, sier Anne FitzGerald.

Torsdag 21. august ble tre Hamas-kommandanter drept av Israel i forbindelse med et flyangrep mot et hus på den søndre delen av Gazastripen. Syv menn i huset og nabolaget ble drept.