Hongkong skriker opp

I Asias finanshovedstad ble Amnestys femtiårsdag feiret med lyskunst. Bidrag fra hongkongnesiske kunstnere utgjorde “Light Up”, en utstilling som bestod av femti lysskulpturer laget av bivoks. Lysene var alle inspirert av forskjellige menneskerettighetstemaer.
Publisert: 28. jun 2011, kl. 09:59 | Sist oppdatert: 4. jul 2013, kl. 21:31
Utstillingen ble satt sammen av Amnesty International Hong Kong, og HK Honey – en organisasjon som driver med kunst, design og urbant bioppdrett.

- Vi ble kontaktet av Amnesty, sier Michael Leung, designer og daglig leder av HK Honey.

- Det er en slags forbindelse mellom det arbeidet de to organisasjonene gjør. Vi fremmer lokalt dyrket mat og organiske produkter, og vi mener at tilgang til sikker mat er en menneskerett. Dette er dessverre et problem i flere land, blant annet i Kina, fortsetter Michael Leung.

Kina har fremdeles store problemer med å overbevise befolkningen om at lokalt produsert melkepulver er trygt, etter at flere barn døde av melaminforgiftning i 2008.

Michael Leung forteller at ideen om å lage femti lys for femti års arbeid for menneskerettigheter er inspirert av Amnestys verdenskjente logo – det brennende lyset omkranset av piggtråd.

Leung og Amnesty inviterte femti kunstnere til å lage hvert sitt lys av bivoksavfall fra lokale bioppdrett. Leung, som også designer lys for HK Honey, lagde en instruksjonsmanual og bistod kunstnerne i de tekniske sidene ved arbeidet. Det kreative hadde kunstnerne full kontroll over selv, og resultatet ble femti svært forskjellige tolkninger av ulike menneskerettighetstemaer.

Se den morsomme instruksjonsmalen her.

Indierockbandet Chochukmo forteller at deres bivoksskulptur “Screaming Out” handler om ytringsfrihet.

- I Hongkong har vi frihet til å ytre oss, og vi kan for eksempel arrangere demonstrasjoner. Men i resten av Kina er det forbudt å kritisere myndighetene. Med vårt bidrag oppfordrer vi alle til å rope ut – ytringsfrihet er en grunnleggende rettighet og alle bør ha muligheten til å snakke fritt uten å bli truet og forfulgt.

Mabel Au, direktør for Amnesty International i Hongkong, sier at utstillingen har inspirert til debatt, og at flere av bidragene tar for seg aktuelle menneskerettighetsbrudd.

- Noen bidrag fokuserte for eksempel på Ai Weiwei, som ‘forsvant’ etter å ha ytret sine meninger om Kommunistpartiet i lang tid, sier Au.

Den kjente kunstneren og menneskerettighetsaktivisten Weiwei ble oppsøkt av kinesiske myndighetspersoner på flyplassen i Beijing i april. Han ble nylig løslatt mot kausjon.

- Kunst er en veldig effektiv måte å ta tak i folks oppmerksomhet og kommunisere frem ideer, sier Mabel Au.

Hun mener at styrken ved å ha så mange kunstnere involvert var at de ulike tolkningene engasjerte og overrasket besøkende.

Michael Leung er enig.
- En slik utstilling er både en abstrakt og håndgripelig måte å fortelle folk hva Amnesty arbeider for. Det blir opp til den enkelte å tolke budskapet, og jeg tror dette er veldig meningsfult.

Light Up-utstillingen gikk frem til 10 juni. Objektene er til salgs. Henvendelser rettes til Amnestys Hongkong-kontor.