Hule løfter fra Europas ledere

Europas ledere virker mer opptatt av å redde ansikt enn å redde liv. Det er Amnestys konklusjon etter torsdagens krisemøte i Brüssel.
Publisert: 23. Apr 2015, kl. 23:21 | Sist oppdatert: 23. Apr 2015, kl. 23:23
Løftet fra flere europeiske land om å bidra med ressurser, skip og fly til søk- og redningsoperasjonen i Middelhavet ser fint ut på papiret, men så lenge man ikke utvider Tritons operasjonsområde blir dette bare hule løfter, sier Amnesty International.

Kunngjøringen om en opptrapping av søk- og redningsoperasjonen kom torsdag kveld på slutten av et hastemøte i EU om den humanitære krisen i Middelhavet.

En planlagt tredobling av Operasjon Triton og grense- og overvåkingsoperasjonene vil bare bli effektiv og bidra til å redde flere liv dersom den ikke fortsatt begrenses til kun å patruljere 30 nautiske mil utenfor den italienske og maltesiske kysten. Dette er langt fra området der de fleste drukner.

- Dersom ikke Tritons mandat kan endres, så er ikke Triton løsningen uansett hvor mye ressurser som tilføres denne operasjonen. I dag kunne Europas ledere tatt ansvar og iverksatt de nødvendige tiltak for å redde liv, det har de ikke gjort, sier Beate Ekeløve-Slydal, politisk rådgiver i Amnesty International.

Hun fortsetter:

- Det å få flere skip på plass vil bare gjøre en forskjell dersom man sørger for at de patruljerer der de trengs, noe som til nå er blitt tydelig demonstrert ved Tritons dødbringende begrensninger, sier Ekeløve-Slydal.

Les mer på amnesty.no