Skriv for liv 2015: Hundretusener engasjerte seg

Flere hundretusen mennesker verden over deltok i "Skriv for liv"-kampanjen som gikk på tampen av fjoråret. Det sterke engasjementet har gitt håp og styrke.
Publisert: 11. Feb 2016, kl. 10:14 | Sist oppdatert: 6. Feb 2017, kl. 11:21
Norske Amnesty-støttespillere og medlemmer skrev mer enn 200.000 signaturer og sendte over 4.000 solidaritetsbrev i løpet av kampanjeperioden. Hele 42 Amnesty-grupper i Norge deltok i kampanjen. Journalist Hans-Wilhelm Steinfeld, komiker Sigrid Bonde Tusvik og rapper Arif var blant dem som engasjerte seg personlig, og bidro til å få med seg enda flere nordmenn som ønsket å gjøre en forskjell.

Hvert år skriver flere hundretusen Amnesty-støttespillere brev for å protestere mot menneskerettighetsbrudd i utvalgte saker, og for å vise solidaritet med de som urettmessig sitter fengslet eller er blitt utsatt for tortur og andre overgrep. Vi arbeider fremdeles med å få oversikt over alle handlinger, men foreløpig ser det ut til at 2015-kampanjen slo 2014-rekorden, der over 3,2 millioner protest- og solidaritetsbrev ble skrevet i 12 saker.

Det er foreløpig ingen gjennombrudd i noen av sakene fra Skriv for liv 2015, men vi har mange eksempler på at et så massivt trykk har effekt over tid (se sidesak).

Bilde av Phyoe Phyoe Aung: Mizzima News

Gaver som gir styrke
Phyoe Phyoe Aung, den burmesiske studentlederen, var blant de første som mottok solidaritetsbrev fra Amnesty-støttespillere. Den 8. desember, under en av de mange rettshøringene i sakene hennes som fremdeles pågår, fikk hun overlevert brev fra hele verden.

- Brevene er ikke bare brev. De er også store gaver og gir styrke, ikke bare for studentene, men også for Burmas framtid, sa hun.

Phyoe Phyoe Aung er fremdeles fengslet. Det er også hennes ektemann, Lin Htet Naing. Totalt er over 100 studenter siktet for kriminelle forhold forbundet med fredelige protester. Vi fortsetter å kjempe for rettferdighet for Phyoe Phyoe og de andre studentaktivistene i Myanmar!

Glimt fra verden utenfor
Meksikanske Yecenia Armenta Graciano ble arrestert, torturert og voldtatt av meksikansk politi i 2012. De tvang henne til å tilstå at hun var involvert i drapet på sin egen ektemann. Nå har hun sittet over tre år i fengsel. Den 29. januar mottok hun 8.000 solidaritetsbrev fra Amnesty-støttespillere.

- Jeg har lest dem alle. Det var ett fra ei som jeg tror het Annie, og jeg elsket det fordi hun fortalte meg om livet i byen hennes, hva hun liker å gjøre ... det var mer personlig og med mange detaljer om henne og det elsket jeg. Jeg elsket at hun tok seg tiden og ville dele litt fra livet sitt med meg, sa hun til Amnestys etterforskere som overleverte brevene.

Engasjement og kreativitet Norge rundt
Utallige små og store arrangementer fant sted i "Skriv for Liv"-perioden, over hele landet. Her kan du lese om noen av dem:

Lillehammer
Lillehammer Vandrerhjem og Amnesty International innviet i 2014 et "Skriv for liv"-rom til ære for menneskene Amnesty jobber for. Vandrerhjemmet inviterte 11. november til et skriveverksted. Transaktivist John Jeanette Solstad Remø holdt et flott foredrag hvor hun blant annet fortalte om diskriminering av transpersoner og verdien av solidaritetsbrev foran lokale aktivister og journalister.

Skriveverksted på Lillehammer Vandrerhjem.

Bergen
Den 28. november samlet alle Amnesty-gruppene i Bergen seg til en 12-timers fellesaksjon på Torgalmenningen. Gruppene satt opp et stort telt som var flott dekorert. Der kunne forbipasserende komme inn for å skrive brev og drikke gløgg. Det ble holdt appeller av blant annet journalist Hans-Wilhelm Steinfeld og professor i juss Jan Frithjof Bernt, samt at det var levende musikk. Samme dag holdt Steinfeld et foredrag om menneskerettigheter i Usbekistan ved Universitetet i Bergen. Totalt ble over 4.000 brev samlet inn under arrangementet. Les mer her.

Bilde fra Amnestys Skriv for Liv-telt på Torgallmenningen.

Stavanger
Amnesty gjennomførte en "Skriv for liv"-uke på Sølvberget kulturhus i Stavanger fra 4. – 11. desember. Den norske forfatteren og historikeren Gunnar Roalkvam åpnet uken med poetisk monolog og opplesing av diktet «De umulige». Under uken var det brevskriving- og tegnearrangement for barn, utstilling, skolebesøk, og foredrag. Den tidligere politiske fangen Muhammad Habeeb, som nå er friby forfatter i Stavanger, deltok på en bokprat, hvor han blant annet fortalte hvilken betydning brev kan ha for mennesker i fengsel.

Brev fra Skriv for Liv-uka på Sølvberget.

Trondheim
Amnesty gjennomførte sitt årlige skriveverksted på regionskontoret i Trondheim. Dette er en fast førjulsaktivitet og kontoret var fullt av aktivister i alle aldre som skrev både protest- og solidaritetsbrev.

Bilde: Skriveverksted i Trondheim

Tromsø
I Tromsø ble det gjennomført en kirkeappell av regionleder Ole-Gunnar Solheim den 6. desember foran de 80 oppmøtte i kirken. Appellen ble etterfulgt av en dialoggudstjeneste hvor sogneprest Kjell Y. Riise holdt en dialog med 11 år gamle Ådne Solheim om menneskerettigheter, krig, flyktningpolitikk og tro. Gudstjenesten endte med forbønn for menneskene Amnesty jobber for i Skriv for liv og skriveverksted.

11 år gamle Ådne Solheim i dialog med sogneprest Kjell Y. Riise.

Oslo
Amnesty var tilstede på Oslo julemarked på Youngstorget i Oslo helgen 4. – 6. desember. Lokale aktivister inviterte folk inn til brevskrivingsverksted i en god og varm lavvo, hvor det ble servert gløgg og pepperkaker. Det var mange barn som tegnet flotte tegninger og mennesker i alle aldre som skrev solidaritetsbrev.

Bilde: Amnestys lavvo på Youngstorgets julemarked, Oslo.

Amnestys Studentråd
Det norske studentrådet til Amnesty deltar i en internasjonal solidaritetsaksjon for de fengslede studentene i Myanmar som har protestert mot en nasjonal utdanningslov. Aksjonen har sitt utspring i Skriv for Liv 2015, men pågår også utover i 2015. Lederen for det norske studentrådet er med i ledelsen av den globale aksjonen, og bidrar slik til å engasjere studenter over hele verden til å vise solidaritet med studentene i Myanmar gjennom sosiale medier.

Glødende engasjement verden rundt
Den australske «street-art» artisten Luke Cornish, a.k.a. E.L.K., ble så beveget av historien til Teodora Vásquez, en sak mange aktivister har engasjert seg i, at han bestemte seg for å lage et enormt veggmaleri med et portrett av henne i Sydney. Maleriet var på 30 x 7 meter.

Satiretegneren Zulkiflee Anwar Ulhaque, bedre kjent som «Zunar», risikerer opp til 43 års fengsel etter å ha skrevet en Twitter-melding om fengslingen av den malaysiske opposisjonslederen Anwar Ibrahim. Zunar har anket saken, og i påvente av sakens utvikling har satiretegneren tegnet en «takk» til Amnesty-aktivister. Tøft, ikke sant?

Amnesty International Nederland gjennomførte sitt tradisjonsrike årlige skrivemaraton ved sine hovedkontorer. Under skrivemaratonet dukket Robert King, en tidligere medfange av Albert Woodfox som også er en av sakene i den globale "Skriv for Liv"-kampanjen, opp på Skype for å oppmuntre aktivistene. Hollenderne hadde også leid en flott kanalbåt som kjørte gjennom Amsterdams kanaler med mange entusiastiske aktivister ombord som skrev brev. Se video her.

R&B-artisten Usher var en av tolv artister som deltok på «Art for Rights» kunstutstillingen i New Orleans 12. desember. Artistene var tilstede for å skape oppmerksomhet rundt kampanjen. Usher holdt en appell hvor han fortalte om sitt engasjement:

- Jeg mener massearrestasjoner, forlenget forvaring i isolasjon og dødsstraff er de definerende menneskerettighetsproblemene i landet vårt. Nå er tiden inne for en positiv og permanent endring.

Foto: Patrick Melon and Courtesy of Art For Amnesty

Skriv for liv virker
Vi har flere eksempler fra tidligere Skriv for Liv-kampanjer på hvordan vi sammen kan bidra til rettferdighet.

I fjor ble Dr. Tun Aung løslatt i Malaysia, etter å ha mottatt massiv støtte gjennom Skriv for Liv-kampanjen i 2013.

Nigerianske Moses Akatugba, som var med i Skriv for Liv 2014, ble også løslatt i 2015.

I Norge fikk vi til et forslag om endring av norsk lov som bedre vil ivareta norske transpersoners rettigheter og deres muligheter til å skifte juridisk kjønn, etter press som ble lagt i Skriv for Liv 2014. Lovforslaget har nylig vært ute til høring.

Les også flere saker her.