Israel/Gaza: Angrep på sykehus og sivile

Mandag 21. juli kom meldingene om israelske angrep mot et sykehus på Gazastripen. Sammen med stadige bombinger av sivile hjem er dette et nytt punkt på den økende listen av mulige krigsforbrytelser, mener Amnesty International.
Publisert: 22. jul 2014, kl. 10:35 | Sist oppdatert: 24. jul 2014, kl. 09:50
Det var tredje etasje i Al-Aqsa sykehuset i Deir al-Balah som ble truffet av israelsk beskytning. Fire ble drept og dusinvis såret i følge talspersonen for helsedepartementet i Gaza.
Angrepet på al-Aqsa sykehus er det siste i en rekke angrep på og nær medisinske fasiliteter, som alle sliter med å håndtere de tusenvis av skadde de har fått inn siden den israelske offensiven startet 8. juli, sier Philip Luther, direktør for Midtøsten- og Nord-Afrikaprogrammet ved Amnesty International.

- Det finnes ingen legitimering av målrettede angrep på medisinske fasiliteter. Disse hendelsene understreker behovet for en rask og upartisk internasjonal etterforskning i regi av FN, fortsetter Luther.

Flere sykehusangrep
I forrige uke ble al-Wafa sykehuset i Shuja’iyyeh også skadet etter to angrep fra israelske styrker.
Etter fem dager med israelsk bakkeinvasjon har dødstallene på Gazastripen oversteget 550 mennesker, de fleste av dem sivile. I tillegg er så mange som 1,2 millioner mennesker uten vann eller kloakk, og offentlige tjenestemenn og hjelpeorganisasjoner må gjennomføre nødreperasjoner for å forhindre en offentlig helsekatastrofe.
Det er helt nødvendig at partene blir enige om periodiske pauser i kampene for å sikre evakuering av døde og sårede.

Etter intens bombing fra lørdag kveld til søndag morgen ved Shuja’iyyeh ble angivelig minst 60 mennesker drept, inkludert minst 17 barn og 14 kvinner. Mer enn 200 ble rapportert skadde, og sivile ble tvunget til å flykte mens angrepet pågikk. Minst 13 israelske soldater ble drept samme natt, de fleste i Shuja’iyyeh.

Hamas har i perioden fortsatt å skyte hundrevis av vilkårlige raketter mot Israel, i strid med folkeretten. To israelske sivile har blitt drept i disse angrepene, flere andre har blitt såret.

Advarsler til ingen nytte
Det israelske militæret sier at Shuja’iyyeh, et tett befolket område med rundt 92 000 innbyggere øst for Gaza by, er et viktig mål fordi det er en «festning» for oppbevaring av raketter, tunneler og kommandosentre. Israelske militær og offentlig tjenestemenn har ved flere anledninger uttalt at de gjentatte ganger advarte sivilbefolkningen om å evakuere området før angrepene fant sted.

Til tross for dette, advarslene hjelper lite da mange sivile ikke har noe sted å flykte til. Alle FN-skolene og andre tilflyktningssteder er overfylte. Utstede advarsler om evakueringer fritar ikke israelske styrker for sine forpliktelser om å beskytte sivile i henhold til internasjonal humanitær rett.

- Det nådeløse bombardementet av Shuja’iyyeh og andre sivile områder på Gazastripen, samt de vedvarende vilkårlige rakettangrepene mot Israel, krever umiddelbar internasjonal handling for å hindre ytterligere overgrep. FN bør innføre våpenembargo for alle sider, og alle stater bør umiddelbart suspendere overføring av militært utstyr til Israel, Hamas og palestinske bevæpnede grupper, avslutter Philip Luther.

Bli med på bildeaksjon!
Krev at israelske myndigheter og de palestinske væpnede gruppene i Gaza sikrer beskyttelse av sivilbefolkningen.

Skriv STOPP i håndflaten (hebraisk מספיק, arabisk كف) og legg ut bilde på sosiale medier med hashtagen #CiviliansUnderFire . Du kan også laste opp bildet ditt på Tumblr http://bit.ly/civiliansUF