Karmans kamp

Tawakkul Karman er den muslimske trebarnsmoren som tok av seg niqaben og på seg en hel nasjons kamp for frihet. For det har hun fått både fengselsstraff og fredspris.
Publisert: 11. okt 2011, kl. 16:18 | Sist oppdatert: 4. jul 2013, kl. 21:31
Først og fremst er Karman nå en av nøkkelpersonene i Jemens spirende jasminrevolusjon. Men høyst sannsynlig er det summen av hennes mange roller, som journalist, trebarnsmor, opposisjonspolitiker, aktivist og organisasjonsleder, som har gjort henne til en lederskikkelse i kampen for å styrte president Ali Abdullah Salehs undertrykkende regime. Et regime som har eksistert ett år lenger enn 32åringen selv.

Journalist og aktivist
Sist fredag ble hun på bakgrunn av denne innsatsen tidenes yngste vinner av Nobels fredspris. Påfølgende lørdag meldte president Saleh sin avgang. Det har han imidlertid også gjort før. Skulle han holde ord denne gangen, tar ”Demokratibevegelsen for endring og utvikling” til orde for at Karman overtar presidentembetet.

Tawakkul Karman grunnla i 2005 organisasjonen “Kvinnelige journalister uten lenker” (WJWC), som hun også er leder for. Da forfølgelsen av aktivister og journalister i Jemen tiltok i 2007, begynte organisasjonen å arrangere ukentlige protester og aksjoner for løslatelsen av landets mange politiske fanger.

I fjor sommer uttalte Karman følgende i Amnesty Internationals Jemen-rapport:
- Vi merker at vi står overfor stadig større restriksjoner i vår rett til å samle oss og protestere. I starten hindret de oss i å ha med kameraer. Deretter nektet de oss til og med å ha med mobiltelefoner av frykt for at vi kunne ta bilder. Så fikk vi ikke lov il å gå i demonstrasjonstog i det hele tatt. Men vi gikk … og da risikerte vi voldshandlinger.

Ønsker fredelig revolusjon
Men Karman har ikke latt seg hindre av risiko. I forbindelse med lansering av Amnesty-rapporten lagde Al Jazeera en sending om situasjonen i Jemen, og allerede da etterlyste Karman et regimeskifte – noe som var vesentlig mer utenkelig sommeren 2010 enn bare et halvt år senere.

Da vårvinder begynte å blåse over den arabiske verden i år, var Karman rask til å ønske dem velkommen til Jemen, hvor hun har en fredelig revolusjon som uttalt mål.

Arrestert og drapstruet
23. januar i år ble Tawakkul Karman arrestert, sammen med flere andre aktivister som også hadde inntatt gatene i hovedstaden Sana’a. Mange, blant annet Amnesty International, protesterte mot pågripelsen, og hun ble raskt løslatt.

Amnesty International uttrykte dyp bekymring både på arrestasjonen og på drapstruslene Karman mottok noen dager etter løslatelsen, den 26. januar.

I hasteaksjonen Amnesty International iverksette den 27. januar, er hun sitert på at hun flere ganger er advart av folk med tette bånd til myndighetene, men erklærte:
- Jeg kommer til å fortsette. Jeg valgte denne veien, og når alt kommer til alt handler det om å kunne ofre noe. Det er snakk om fredlige protester fra folk som undertrykkes.

Takket nei til myndighetene
Og fortsatt kampen, det har hun. De siste åtte månedene har hun tilbrakt i et telt på Forandringsplassen i Sana’a, plassen som er blitt opprørets episenter. Da teltene ble slått opp skrev britiske The Guardian om hennes ”internasjonalt anerkjente innsats,” en innsats som nå altså belønnes med Nobels fredspris.

I Guardian-intervjuet settes drapstruslene mot Karman i sammenheng med at jemenittiske myndigheter hadde tilbudt den unge kvinnen med de mange rollene enda en stilling - hos dem selv. Karman takket nei, og sier til Guardian at hun etterfølgende ble truet med fengsling og drap, men også at hun ”anser det å bli fratatt ytringsfriheten som mye verre enn en hvilken som helst form for fysisk vold.”

Kontroversielt islamistpartimedlem
Mens Tawakkul hedres med titler som ”revolusjonens mor” og ”jernkvinnen”, er hun også medlem av det islamistiske opposisjonspartiet al-Islah. Guardian omtaler hennes forhold til partiet som ”blandet”, og gjengir hennes vurdering om at al-Islah er det partiet som er best i Jemen hva angår medlemskap for kvinner.

Samtidig rommer medlemslista en tidligere bin Laden-rådgiver, og Tawakkul ble upopulær blant konservative medlemmer da hun kritiserte dem for å blokkere et lovforslag som ville gjort det ulovlig å gifte seg med jenter under 17 år.

I Guardian-intervjuet forteller hun om å bli forsøkt knivdrept, og å bli hatet og stemplet som ikke-islamsk av ekstremister.

Samtidig svarer hun følgende på ungdomsledernes anklager om at partiet prøver å kuppe protestbevegelsen: ”Partiet trenger ungdommen, men ungdommen trenger også partiene for å hjelpe til med organiseringen. Ingen av partene vil klare å styrte regimet uten den andre. Vi vil nødig at det internasjonale samfunnet skal anse vår revolusjon som islamistisk.”

Tok av niqaben
Allerede i 2004 innså Karman at et aspekt ved religionen hennes sto i veien for hennes aktivisme. Under en menneskerettighetskonferanse i Washington tok hun derfor av seg niqaben innen hun inntok talerstolen, fordi hun ”oppdaget at det å ha den på ikke egner seg for en kvinne som vil jobbe med aktivisme i det offentlige rom,” som hun uttaler til Guardian.

Dette fordi ”folk trenger å se deg og relatere seg til deg,” og Karman ikke kan lese noe niqab-påbud i Koranen; ”det er en tradisjonell skikk – så jeg tok den av meg."

Hun forteller at man kan finne hundrevis av kvinner på Forandringsplassen, og fastslår at ”dette er ikke bare en politisk revolusjon, det er en samfunnsrevolusjon”.

Dediserer prisen til den arabiske våren
På tross av at Tawakkul Karman har en ledende rolle i hjemlandet var hun nok et ukjent navn for mange. Til nyhetsbyrået AP avslører hun ingen ambisjoner om at navnet hennes skal bli bedre kjent på grunn av prisen.
- Denne prisen er ikke til Tawakkul, den er til hele det jemenittiske folk, til martyrene, til de som står opp mot Saleh og hans regime. Enhver tyrann og diktator er opprørt over prisen fordi den konfronterer urettferdighet, sier hun.

I et intervju med Al Jazeera dediserer verdens første arabiske, kvinnelige fredsprisvinner sin utmerkelse til den arabiske våren:
- Denne prisen er for revolusjonen i den arabiske verden, den er for den jemenittiske revolusjonen. Dette er seieren for vår fredsrevolusjon, for vår fred. Vi skal bygge dette århundret med fred.

Kilder: AI, The Guardian, Reuters, NTB, Al Jazeera

TAWAKKUL KARMAN OG AMNESTY INTERNATIONAL
- Arrestasjonen av Karman og flere andre opposisjonelle den 23. januar i år ble sett på med dyp bekymring av Amnesty International.

- 28. januar oppfordret Amnesty International jemenittiske myndigheter til å beskytte Karman etter at hun indirekte skal ha mottatt dødstrusler fra en høytstående myndighetsperson.

- Amnesty International utstedte i tillegg en Urgent Action for Karman, hvor jemenittiske myndigheter ble pepret med brev fra enkeltpersoner som oppfordret dem til det samme.

- Karman uttrykte også før den arabiske våren bekymring for de stadig dårligere kårene for jemenittisk presse-, forsamlings- og ytringsfrihet, i Amnesty Internationals rapport om situasjonen i Jemen i august 2010.

Patricia Kaatees blogg: De små skritts lange vei

TIDSLINJE: OPPRØRET I JEMEN 2011
  • 27. januar: Tusenvis tar til gatene i Sana’a og andre byer med krav om Salehs avgang, og starter uker med massedemonstrasjoner
  • 18. mars: 52 demonstranter drepes av snikskyttere. President Saleh erklærer unntakstilstand.
  • 21. mars: Flere høytstående militære hopper av og slutter seg til demonstrantene
  • 23. april: Saleh erklærer at han vil gå av i løpet av de neste par uker
  • 24. mai: Sammenstøt mellom Salehs folk og andre grupper, dusinvis drept
  • 3. juni: Saleh blir såret i opptøyene og reiser ut av landet for behandling