Menneskerettighetsundervisning: Kongelig støtte

Da kongen av Mossi-folket utnevnte ministere for å lære innbyggerne i Burkina Faso om menneskerettigheter, forsto lederen for menneskerettighetsundervisningen ved det regionale Afrika- kontoret at prosjektet kom til å lykkes.
Publisert: 28. des 2013, kl. 07:00 | Sist oppdatert: 19. des 2013, kl. 11:46
Fra 2008 til 2012 har Amnesty vært støttespiller med undervisningssenter i Dakar og pådriver for undervisningsprosjektet «Africa Human Rights Education Project,» som dekker den vestlige, østlige og sørlige delen av det afrikanske kontinentet.

I dag er prosjektet selvgående og betegnes som svært vellykket. Mye takket være et tett samarbeid med hans kongelige høyhet Mogho Naaba Baongho, som regjerer og har utøvende makt for Mossi-folket.

- Den store utfordringene ligger i lokalsamfunnene. Her kolliderer ofte tradisjonell praksis med menneskerettighetene. Det gjelder særlig sosial eksludering av kvinner, kjønnslemlestelse, og tvangsekteskap, forteller Moussa Ouedraogo, koordinator for menneskerettighetsundervisningen ved Amnesty Internationals kontor i Burkina Faso.

Ballen begynte for alvor å rulle da Amnesty snakket med kongen om hvordan høvdingene for lokalsamfunnene kunne verne om og fremme menneskerettighene i Burkina Faso.

150 høvdinger i opplæring

- Kongen gikk ut offentlig og fordømte brudd på menneskerettigheter som følge av tradisjoner. Deretter ga han klarsignal for at vi kunne undervise høvdinger i menneskerettigheter, sier Ouedraogo.

For å bidra, utnevnte kongen to av sine Ministerråd, Kassiri Naaba og Boussouma Naaba til å jobbe tett sammen med Amnesty International om menneskerettighetsspørsmål i lokalsamfunn. Engasjementet for menneskerettigheter førte dem inn i avsidesliggende landsbyer hvor de snakket med befolkningen om å forby tradisjonelle praksiser som krenker menneskerettighetene jenter og kvinner.

- Så langt har vi trent mer enn 150 høvdinger i menneskerettighetsspørsmål, og de driver nå selvstendig undervisning og aktiviteter i sine lokalsamfunn for å forhindre menneskerettighetsbrudd forårsaket av hensyn til tradisjoner og sedvanerett, forklarer han.

Aminatou Sar, leder for menneskerettighetsundervisningen ved det regionale Afrika-kontoret, mener at prosjektet har endret tankegangen til mange.

- Et godt tegn på at vi har klart å komme langt med dette prosjektet er når en høvding, som utviste en kvinne fra landsbyen sin for 20 år siden inviterer henne tilbake. Ikke bare til byen men til å bo i sitt eget hjem. På den måten signaliserer høvdingen for folk i landsbyen at hun ikke er heks eller driver med trolldom. Man bryter rett og slett med en tankegang og erstatter den med en ny som handler om menneskeverd.

Høvdingene skaper aktivister

- Kongen av Mossi er en høyt utdannet mann som har satt seg inn i prosjektet vårt. Folk ser opp til og respekterer kongen. Når man får beskjed fra han lytter alle. Vi bruker høvdingenes makt til å få med flere aktivister, forklarer Aminatou Sar.

- Men prosjektet er også vellykket fordi vi startet med grasrota. Vi spurte befolkningen om hva de ønsket å endre for å få et bedre liv.

Da folk ga utrykk for hva de ønsket å endre fikk de opplæring i hvilke rettigheter de har og hvordan de selv kunne få til endringer. Ved å utdanne innbyggerne om hvilke rettigheter de har, kan de også reflektere rundt menneskerettigheter i praksis.

- Kapasitetsbyggingen fortsetter nå på mange arenaer og den skjer også på mange forskjellige måter. Slik som debatt- og fokusgrupper, teater og markeder. Ulikheter mellom menn og kvinner er spesielt i fokus, understreker Sar.

Flere nye prosjekter
Stadig flere grasrot-aktivister kommer til, 200 lokalgrupper overvåker og opplyser om menneskerettigheter og 89 mikroprosjekter er startet opp som følge av menneskerettighetsundervisningen.

Amnesty støtter fortsatt deler av regionalkontoret i Dakar og flere av mikroprosjektene som har blitt til, for å opprettholde fundamentet som er lagt.

- Vi ser at kvinner er spesielt utsatte. Det er også derfor vi jobber med endringer på alle områder i samfunnet. Det er endring av lovgivning og tankesett som er viktigst og som har størst effekt, avslutter Sar.

Africa Human Rights Education Project
  • er finansiert av NORADs britiske «søster», The Department for International Development (DFID) og administreres gjennom undervisningsgruppen ved Amnestys internasjonale sekretariat i London og det regionale kontoret i Dakar, som er en forlengelse av sekretariatet.
  • Programmet har som mål å drive kapasitetsbygging på undervisning om menneskerettigheter lokalt og å forbedre menneskerettighetssituasjonen for de mest vanskeligstilte.
  • Prosjektet underviser i menneskerettigheter på kommunalt nivå i 10 land i Øst og Vest-Afrika i samarbeid med 20 lokale organisasjoner i Benin, Burkina Faso, Elfenbenskysten, Ghana, Kenya, Mali, Senegal, Sierra Leone, Togo and Uganda.
  • Les mer her på prosjektets hjemmeside