Etnisk rensing i Irak: - Konverter, flykt eller dø!

Det er beskjeden irakiske minoriteter har fått av styrker fra IS (Den islamske stat). - Dette er etnisk rensning, advarer Amnestys etterforsker Donatella Rovera.
Publisert: 13. aug 2014, kl. 10:42 | Sist oppdatert: 13. aug 2014, kl. 15:50
Hundretusenvis av minoriteter som flykter fra IS-styrkene (Den islamske stat) og etnisk rensning i Nord-Irak er nå fanget under forferdelige forhold, og nødhjelpen når ikke fram.
Amnesty International krever at det internasjonale samfunnet snarest må møte denne krisen med rask og mer effektiv humanitær bistand.
Amnestys etterforsker på plass i Nord-Irak, Donatella Rovera, understreker at de menneskene som er fanget på Sinjar-fjellet bare utgjør en brøkdel av alle de menneskene som har måttet flykte og som nå lever under fryktelige forhold.
- Disse menneskene kan ikke komme seg hjem så lenge IS kontrollerer landsbyene og bygdene de kommer fra. De trenger hjelp nå, sier Rovera.
Nødhjelpen kommer ikke fram
Den internasjonale responsen til de store folkemengdene på flukt har hittil vært utilstrekkelig. Heller ikke de mye omtalte nødhjelpstiltakene med flyslipp av vann og mat til Yezidi-minoriteten, som er omringet av IS-styrker og fanget på Sinjarfjellet, har vært vellykket. Hjelpen nådde ikke frem til store deler av den fangede befolkningen, mens andre rapporterte om vannflasker som sprakk da de traff bakken.
- Vi har ingenting og ikke noe er kommet til oss, fortalte en mann som er fanget i landsbyen Kocho på sørsiden av Sinjar-fjellet til Amnesty.
- Vi hører flyene i det fjerne, men ingenting har nådd oss. Vi kan ikke forlate dette stedet, da vil IS fange oss og drepe oss. For Guds skyld, vær så snill å hjelp oss, ba han.
De siste ukene har IS drevet systematiske angrep på på minoritetsgrupper nord i Irak, inkludet turkmenere, Shabak Shi'a-grupper, yezidiere og kristne. Målet er å drive alle grupperinger som ikke er sunni-muslimer ut av IS-kontrollerte områder.
IS har gitt minoritetsgrupper en utvetydig beskjed: konvertér, flykt eller dø. Dette er etnisk rensning.
Donatella Rovera, Amnestys etterforsker i Irak.
Amnesty International krever at irakiske sentrale myndigheter, regionale kurdiske myndigheter, internasjonale donorer og organisasjoner tar et krafttak for å gi trygghet og humanitær assistanse til menn, kvinner og barn med alle bakgrunner, som er tvunget til å flykte fra brutalitetene.
- De som har overlevd har fortalt meg om hvordan deres mannlige slektninger ble samlet og henrettet, mens kvinner og barn i familien ble bortført, sier Rovera.
Under IS' kontroll
- Flere familier fra en av Iraks minoriteter som fortsatt lever under IS-kontroll, har fortalt at de ble tvunget til å konvertere og har ingen mulighet til å forlate områdene, fortsetter Rovera.
Millioner av sunni-muslimer er tvunget til å oppholde seg på IS-kontrollerte områder. Med eskaleringen av amerikanske og irakiske luftangrep mot IS-posisjoner, frykter disse menneskene for sikkerheten sin.
- Mange har allerede blitt drept i irakiske luftangrep, sier Rovera.
- Bare forrige uke ble en foreleser ved Mosul-unversitetet drept i et slikt angrep sammen med kona og deres fire små barn. Lignende angrep foregår over hele landet.
Alle styrker som opererer i området må til en hver tid skille mellom militære og sivile mål. Angrep kan bare rettes mot militære mål. Ikke-diskriminerende angrep er forbudt under internasjonal lov.