#SaveSalar: Livet til Salar i umiddelbar fare

Iranske Salar Shadizadi (24) skulle henrettes lørdag 1. august. Henrettelsen ble først utsatt ti dager, og nå er den utsatt igjen. Vi jobber med å innhente mer informasjon og oppdaterer saken så snart vi vet mer.
Publisert: 30. jul 2015, kl. 14:21 | Sist oppdatert: 11. aug 2015, kl. 09:13
Henrettelsesbølgen i Iran fortsetter. Hittil i år har rundt 700 mennesker blitt drept i statlig regi. Nå står nok et liv i fare. Salar Shadizadi (24) ble arrestert som 15-åring for å skulle ha drept en kamerat. Les mer om saken til Salar her.

Lørdag 1. august skulle henrettelsen skje. Så ble drapet utsatt i 10 dager og nå har vi fått informasjon om at ytterligere utsettelse. Vi må fortsette å protestere! Derfor oppfordrer vi alle som kan til å protestere i alle sine kanaler, og gjerne høflig ringe den iranske ambassaden i Oslo på 23 27 29 60 for å be om at henrettelsen blir stanset.

Bruk Twitter og Facebook

Det går an å sende en mail til åndelig leder Ali Khamenei via denne linken: http://www.leader.ir/langs/en/index.php?p=suggest. Du kan også tvitre til Irans ledere og bruk hastaggene #SaveSalar og #Iran. Her er eksempel på en Twitter-melding: Be fair and just, @Rouhani_ir @khamenei_ir : #Iran must halt Salar Shadizadi’s execution. #SaveSalar

Irans åndelige leder Ayatollah Seyyed Ali Hosseini Khamenei:
Twitter: @khamenei_ir (engelskspråklig konto), @Khamenei_fa (persisk konto), @Khamenei_ar (arabisk konto, og @Khamenei_es (spansk konto).
Facebook: https://www.facebook.com/www.Khamenei.ir

President Hassan Rouhani:
Twitter: @Rouhani_ir (Persian account), @HassanRouhani (English account)
Facebook: https://www.facebook.com/Pres.Rouhani ;

Utenriksminister Mohammad Javad Zarif Khonsari:
Twitter: @JZarif

160 unge på dødscelle

Minst 72 ungdomsforbrytere skal ha blitt henrettet i Iran mellom 2005 og 2014. Man antar at minst 160 sitter på dødscelle. Internasjonal rett forbyr bruken av dødsstraff for forbrytelser begått av personer under 18 år.

Amnesty International er i mot dødsstraff uansett, uten unntak.

Norske myndigheter protesterer mot henrettelsen. Les mer her.