Syria: Mellom fengsel og grav

Myndighetene i Syria tjener penger på forbrytelser mot menneskeheten.
Publisert: 5. nov 2015, kl. 01:00 | Sist oppdatert: 5. nov 2015, kl. 10:59
En ny rapport fra Amnesty, "Mellom fengsel og grav: Tvungne forsvinninger i Syria", avslører at den syriske staten tjener penger på utbredte og systematiske tvungne forsvinninger. Amnesty karakteriserer dette som forbrytelser mot menneskeheten.

Les reportasje på www.nrk.no om rapporten

Når mennesker forsvinner på denne måten i Syria blir de holdt fanget i hemmelige fengsler og leire, hvor tortur er en del av rutinen, og forholdende på mange måter er umenneskelige. Familiene og andre pårørende blir selv pågrepet og borført når de går til myndighetene for å spørre etter sine kjære. Dette danner grobunn for et omfattende svartebørsmarked hvor informasjon utleveres for titusenvis av dollar.

- Regjeringens tvungne forsvinninger er en del av et kaldblodig kalkulert og utbredt angrep mot sivilbefolkningen. Dette er forbrytelser mot menneskeheten, som en del av en nøye gjennomført kampanje laget for å spre terror og kvele det minste tegn til dissens i landet, sier Philip Luther, som leder Amnestys Midtøsten og Nord-Afrika-program.

Det er omfanget av bortføringene og systematikken i det hele som gjør at Amnesty definerer dette som en forbrytelse mot menneskeheten. Fredelige motstandere av regimet, mennesker som anses som illojale mot regimet, og familiemedlemmene deres utgjør flesteparten av menneskene som har blitt forsvunnet.

Rapporten: Mellom fengsel og graven: Tvungne forsvinninger i Syria

Se også