Iran: Nasrin er løslatt!

Menneskerettighetsadvokat og samvittighetsfange Nasrin Sotoudeh ble løslatt i går. Nå takker hun alle som i flere år har engasjert seg for at hun skal få friheten tilbake.
Publisert: 19. sep 2013, kl. 09:53 | Sist oppdatert: 20. Feb 2018, kl. 15:36
I går kveld ble det kjent at Nasrin Sotoudeh og minst 11 politiske aktivister ble løslatt i Iran.
- Løslatelsen av Nasrin Sotoudeh og flere andre samvittighetsfanger er en fantastisk begivenhet og en stor inspirasjon for menneskerettighetsaktivister i Iran og over hele verden, sier John Peder Egenæs, generalsekretær i Amnesty i Norge.
Da Amnestys Iran-etterforsker, Drewery Dyke, snakket med henne på telefonen i går, sa hun at hun var godt kjent med innsatsen Amnesty-aktivister verden over har gjort for henne.
- Jeg har vært klar over all innsatsen deres på mine vegne og jeg vil takke dere og alle deres kolleger for deres arbeid.
Nasrin Sotoudeh
Kjemper for andre aktivister

Nasrin Sotoudeh er menneskerettighetsadvokat og har blant annet engasjert seg i sakene til andre kvinneaktivister. Hun ble dømt i september 2010 til seks år i fengsel, tiltalt for å ha «spredt propaganda mot systemet» og for å ha «opptrådt mot den nasjonale sikkerheten», inkludert medlemskap i ‘Centre for Human Rights Defenders’ (CHRD).
Amnesty International opptok henne som en samvittighetsfange og har hele tiden aksjonert for at hun skal løslates umiddelbart og uten betingelser.
Iranske myndigheter har ikke gitt noen grunn for løslatelsen og ingen indikasjon på om den er ubetinget.
- For å bli mer enn bare en symbolsk handling må iranske myndigheter nå omgjøre fengslingsdommen hennes, oppheve reiseforbudet og forbudet mot at hun får praktisere som advokat. De må også gjøre slutt på den rutinemessige trakassering og fengsling av enhver som jobber for å forsvare menneskerettigheter, sier Hassiba Hadj Sahraoui, ved Midtøsten og Nord-Afrika-programmet i Amnesty International.

PR-stunt?

Amnesty mener at løslatelsen av Nasrin Sotoudeh og andre må markere et fundamentalt skifte i Irans politikk når det gjelder menneskerettigheter og måten myndighetene håndterer fredlige aktivister og kritikere på. Ellers risikerer Iran at løslatelsen blir sett på som et arrangert PR-stunt i forkant av møtet til FNs generalforslamling i New York neste uke.
- Det er mulig dette bare er president Rouhanis forsøk på å posisjonere seg i forkant av samtalene med vestlige ledere, men det beviser jo hvor viktig det er å presse myndighetene på disse sakene. Hvis iranske ledere trodde de kunne få til forhandlinger uten løslatelser ville de sannsynligvis gjort det, påpeker John Peder Egenæs og fortsetter:
- Disse løslatelsene viser at det nytter å legge press på iranske myndigheter fordi de er opptatt av sitt internasjonale omdømme.
Typisk fangebehandling

Nasrin Sotoudehs opplevelser i forvaring er typisk for behandlingen av politiske fanger i Irans beryktede fengsler. Hun ble hindret i å ha regelmessige møter med ektemannen, Reza Khandan, og to sine små barn. Ved én anledning ble ektemannen hennes fengslet over natten fordi han på fredelig vis jobbet med å få henne løslatt.

Myndighetene plasserte også et ulovlig reiseforbud for den 13 år gamle datter hennes i 2012. Nasrin Sotoudeh iscenesatte en 49 dager lang sultestreik i fengselet, som hun avsluttet når myndighetene opphevet reiseforbudet mot datteren hennes.
Bare første steg
- Løslatelsen er en positiv utvikling, men den må bli det første skrittet som baner vei for løslatelsen av alle samvittighetsfanger fengslet kun fordi de utøvet sine rettigheter på fredlig vis, sier Hassiba Hadj Sahraoui, ved Midtøsten og Nord-Afrika-programmet i Amnesty International.

STORT ENGASJEMENT FOR NASRIN
Aktivister over hele verden har engasjert seg i saken til Nasrin. Amnesty i Norge har i flere omganger sendt signaturer til iranske myndigheter. Tilsammen har 26143 signert aksjonen. Av disse er det bare 1045 signaturer som vi ikke rakk å sende før hun ble løslatt. I tillegg har Amnestys aktivister arrangert gateaksjoner og nettkampanjer.
Se aksjonen fra Stavanger tidligere i år.
- Tusen takk til alle dere som har engasjert dere i saken hennes. Vi vet at hun har satt stor pris på det og at press på iranske myndigheter nytter, sier John Peder Egenæs til Amnestys aktivister.
Amnesty har også bedt norske myndigheter ta opp saken hennes i samtale med iranske myndigheter, noe de har gjort ved flere anledninger.

Les mer på amnesty.no