#VelkommenSyria: Nesten 50 000 underskrifter til statsministeren

Mandag overleverte Amnesty et brev til statsministeren sammen med signaturene til nær 50.000 mennesker. De krever at det må sikres bosettingsplasser til alle de 8000 syriske flyktningene som Norge har lovet å ta i mot innen utgangen av 2017.
Publisert: 5. okt 2015, kl. 18:27 | Sist oppdatert: 6. okt 2015, kl. 13:44
Onsdag legges statsbudsjettet for 2016 frem, og i dag oversendte Amnesty et brev til statminister Erna Solberg sammen med signaturene til 49.785 personer som krever at:
  • Norske kommuner stiller opp i dugnaden for de syriske flyktningene og lar alle få bosettingsplass.
  • Norske myndigheter iverksetter de nødvendige tiltak for å sikre at vedtaket om å ta i mot 8000 flyktninger i perioden 2015-2017 blir gjennomført uten forsinkelser.
Kopi av brevet er oversendt alle partilederne på Stortinget. Les brevet her.

Bred støtte

Gjennom vår kampanje #VelkommenSyria har vi samlet bred støtte blant det norske folk. Og denne gangen, med utgangspunkt i Stortingets vedtak om å ta i mot 8000 syriske kvoteflyktninger, har vi i løpet av august og september samlet inn 49.785 underskrifter til støtte for at alle flyktningene må sikres bosettingsplasser.

- Det er fantastisk å se innsatsen til de mange frivillige som stiller opp for å gi de menneskene som er på flukt og som selv klarer å komme til Norge en varm velkomst og mat og klær. Folks velvilje og de mange som har undertegnet vår aksjon for de 8000 som ikke kan komme hit på egen hånd, og som Norge har lovet å ta i mot som kvoteflyktninger, viser at våre politikere har folket i ryggen når de nå gjennom statsbudsjettet må sikre de nødvendige midlene til flyktningdugnaden, sier John Peder Egenæs, generalsekretær i Amnesty International i Norge.

I forbindelse med fremleggelsen av statsbudsjettet, står Amnesty sammen med ti andre organisasjoner om følgende felles krav til myndighetene:
• Norge må ta aktiv del i en felles europeisk innsats for syriske flyktninger
• Alle må bidra til en nasjonal dugnad
• Norge må bevilge tre milliarder til Syria og nabolandene i neste års statsbudsjett

Les mer på amnesty.no

Se også