Cities For Life: Norge mot dødsstraff!

Mandag 30. november markerer over 1850 byer i mer enn 90 forskjellige land over hele verden sin motstand mot bruken av dødsstraff. Finn ut hva som skjer i nærheten av deg og bli med du og!
Publisert: 26. nov 2015, kl. 12:36 | Sist oppdatert: 27. nov 2015, kl. 14:08
Cities for Life arrangeres av 1850 byer som er for liv og mot dødsstraff, og har blitt arrangert hvert år siden 2002. Målet med markeringen er å stå sammen i vår motstand mot bruken av dødsstraff.

Den første markeringen ble arrangert av den italienske organisasjonen Comunità di Sant’Egidio for å markere årsdagen for da første europeiske stat, Toscana i dagens Italia, avskaffet dødsstraff i 1786. 80 byer deltok i den første årlige markeringen.

Siden den gang har markeringen spredd seg til mer enn 1850 byer i mer enn 90 forskjellige land over hele verden.

En henrettelse er et overlagt drap utført av en stat, og er etter Amnestys mening en umenneskelig, grusom og fornedrende straff og en irreversibel voldshandling som unektelig kan kreve uskyldig ofre. Amnesty International er i mot dødsstraff i et hvert tilfelle, under en hver omstendighet, uavhengig av skyldspørsmål.

Aksjon i fokus
I år retter vi et spesielt fokus mot barn som er dømt til døden. Henrettelse av personer som var mindreårige da forbrytelsen fant sted er forbudt etter internasjonal lov. Allikevel har over 90 personer fra 9 forskjellige land blitt henrettet for en forbrytelse de begikk før de fylte 18 år, mellom 1990 og 2013. Landene som henrettet mindreårige i denne perioden var USA, Kina, Sudan, Iran, Pakistan, Jemen, Saudi-Arabia, Den demokratiske republikken Kongo og Nigeria.

Fra 2005-2015 ble det rapportert om 75 henrettelser av mindreårige i Iran alene.

FNs Barnekonvensjon, som 192 land har signert, forbyr denne praksisen. Konvensjon om sivile og politiske rettigheter forbyr også bruken av dødsstraff for mindreårige. Alle statene nevnt over, med unntak av USA, har signert en eller flere av konvensjonene som forbyr henrettelse av personer som var mindreårige da den påståtte forbrytelsen skjedde. USA har likevel vedtatt et forbud mot henrettelse av mindreårige lovbrytere. Les mer her.

Mandag 30. november lyser byer over hele Norge opp for å demonstrere sin motstand mot den umenneskelige avstraffelsen.

Finn ut hva som skjer i nærheten av der du bor:

Arendal
Arendal kommune er medlem av nettverket og belyser derfor Trefoldighetskirken mandag 30. november fra klokken 17.30 til 18.30, i tillegg vil det spilles orgelmusikk. Les mer her.

Haugesund
Haugesund kommune ble i 2009 med i nettverket Cities for life. Ordføreren inviterer i den forbindelse til en markering mot dødsstraff 30. november klokken 17:00 i bystyresalen, Haugesund rådhus. Les mer her.

Kristiansand
Bli med på markering mot dødsstraff i Kristiansand mandag 30. november 2015 fra klokken 18:00 på Stiftelsen Arkivet, Vesterveien 4. Trappen ute belyses med gravlys og fakler, gravlys for henrettede og fakler for land som har avskaffet dødsdom. Les mer her.

Oslo
Mandag 30. november klokken 18.15-19.00 arrangerer vi Cities for Life utenfor Rådhuset (Borggården) i Oslo. Klokken 18.30 slukkes Rådhuset og i mørket tenner vi fakler. Det blir appeller og musikk, før Rådhuset flombelyses klokken 19.00. Les mer her.

Porsgrunn
Den 30. November inviterer Amnesty Ungdom Grenland til Cities for Life 2015. Vi tenner telys for å lyse opp Rådhustrappa og fontenen på Rådhusplassen fra klokken 18.00. Les mer her.

Sandefjord
Hvalfangsmonumentet blir belyst for å vise at Sandefjord er en del av Cities for life, et nettverk av byer som er for liv og mot dødsstraff. Selve arrangementet vil bli holdt utenfor Coop på Hvaltorvet fra klokken 18.00 til 19.15 og programmet inkluderer appeller fra blant annet ordføreren og ulike ungdomspartier, sangopptredener og diktopplesning. Les mer her.

Stavanger
I forbindelse med Cities for Life vil det være en stand ved Hverdagsscenen på Torget, lørdag 28.november fra klokken 12.00 – 15.00. Her kan du få informasjon om Cities for Life og temaet dødsstraff. Her kan du også signere aksjonen som skal sikre torturoverlever Saman Naseem en rettferdig rettssak, uten bruk av dødsstraff, samt aksjonen til Ali al-Nimr fra Saudi-Arabia.

I tillegg kommer Stavanger kommune til å belyse Valbergtårnet ekstra mandag 30. november fra klokken 17.00 til 23.00. Les mer her.

Trondheim
I år er femte året Amnesty og Trondheim kommune samarbeider om å lyssette Kristiansten festning i forbindelse med Cities for Life. Festningen blir lyssatt med håpets lys og drømmenes farge mandag 30.november fra klokken 16.00 til 23.00.

I tillegg vil det 27.november bli satt opp en utstilling om dødsstraff på Trondheim folkebibliotek. Denne vil stå ut uke 49.

Lørdag 28.november vil det være en stand øverst i Nordre gate fra klokken 13.00 – 15.00. Her kan du få informasjon om Cities for Life og temaet dødsstraff. Her kan du også signere aksjonen som skal sikre torturoverlever Saman Naseem en rettferdig rettssak, uten bruk av dødsstraff.

Søndag 29.november kl 19.00 vil det være et arrangement på Antikvariatet, Bakklandet med fokus på mindreårige og dødsstraff i Iran. Her vil det være en samtale med den iranske bloggeren Madyar Samienejad. Det blir også musikalske innslag ved Line Tandberg og konsert med Harakiri band. Se eget arrangement her.

Du kan lese mer om arrangementene i Trondheim her.

Dødsstraff

Siden midten av 1970-tallet, da Amnesty startet sitt globale arbeid mot dødsstraff, har det vært en vanvittig positiv utvikling i bruken av dødsstraff. I 1977 hadde 16 land avskaffet dødsstraff. Nå er bildet snudd på hodet: i dag er det 140 land som ikke lenger bruker dødsstraff (pr. april 2015).

Men det er fortsatt en lang vei å gå. 58 land har henrettet i løpet av de siste 10 årene, 22 land gjennomførte henrettelser i 2014. Pakistan er på god vei til å nå en skammelig milepæl. Landet har snart henrettet hele 300 mennesker på under ett år og er nå et av de landene i verden som henretter flest.

Les Amnestys rapport om bruken av dødsstraff i 2014 her.