Norge må bidra i Middelhavet

Tusenvis dør i desperat flykt over Middelhavet. Nå må Norge og resten av Europa ta grep for å hindre at flere drukner.
Publisert: 20. Apr 2015, kl. 10:48 | Sist oppdatert: 20. Apr 2015, kl. 15:12
Det er vanskelig å forestille seg desperasjonen. Hva som får tusenvis av mennesker til å gå ombord i overfylte holker, og sette kursen mot Europa. De vet at de risikerer livet, men likevel tar de sjansen.

På litt over en uke er mer enn tusen mennesker druknet på vei over Middelhavet til Europa. De flykter fra krig og konflikt, undertrykkelse og sosial nød. Blant de døde er det flere barn.

– Dette er en varslet katastrofe, sier Beate Ekeløve-Slydal, politisk rådgiver i Amnesty.

Ropt for døve ører

Sammenlignet med samme tid i fjor er det en økning på mer enn femti prosent på antallet mennesker som legger ut på den farlige ferden over Middelhavet.

De siste årene har italienske myndigheter og en rekke menneskerettighetsorganisasjoner gjentatte ganger kommet med sterke oppfordringer til EU og de europeiske landene om å opprette en flernasjonal robust «søk og hjelp» operasjon for å redde mennesker fra å drukne.

– Så langt har det mer eller mindre vært for døve ører. Nå må nok være nok. Vi kan ikke fortsette å la tusenvis av mennesker drukne og late som om det ikke angår oss, sier Ekeløve-Slydal.

Dette bør Norge gjøre

- Europas kystgrense er også vår kystgrense, og politikere kan ikke bare være opptatt av å forhindre mennesker i å komme til Europa, de må også være opptatt av hvordan man skal hjelpe mennesker på flukt, og sørge for at det blir trygge og lovlige veier til Europa — slik at mennesker ikke trenger å risikere livet over Middelhavet, sier Ekeløve-Slydal.

– Norske myndigheter bør bidra finansielt til at det opprettes en robust flernasjonal humanitær operasjon for å redde mennesker, og konkret med kystvaktskip, hurtigående marinefartøy og eventuelt redningshelikoptere.