Ny styreleder

Trygve G. Nordby, som har vært styreleder i AI Norge siden mars 2013, har pga. endret arbeidssituasjon sagt fra seg sitt verv. Konstituert styreleder er Kjetil Haanes.
Publisert: 11. des 2015, kl. 18:08 | Sist oppdatert: 15. des 2015, kl. 14:34
Som det har blitt gjort kjent i mediene har Trygve G. Nordby tiltrådt som fagsjef med ansvar for å koordinere flyktningarbeidet i Oslo kommune i den ekstraordinære situasjonen som har oppstått med stor økning i antall asylsøkere. Dette er en stor og krevende jobb som dessverre ikke er forenlig med styreledervervet i Amnesty International Norge. Nordby har derfor sett seg nødt til å trekke seg fra vervet.

Arbeidet i Oslo kommune vil nødvendigvis legge beslag på store deler av døgnet i overskuelig framtid. I tillegg vil jeg arbeide tett opp til politisk ledelse i myndighetsutøvelse som gjelder en viktig målgruppe for Amnestys arbeid. Da kan det være greit for alle parter at man ikke risikerer å møte seg selv i døren, sier Nordby.

Mangeårig medlem
Nordby ble i mars 2013, etter mange år som Amnestymedlem, valgt som styreleder under landsmøtet i Sandvika. Denne tilliten ble igjen bekreftet av landsmøtet i Bergen i oktober 2014.

Mitt personlige engasjement for Amnesty vil naturligvis fortsette og jeg vil alltid kunne stå til rådighet som en samtalepartner for styreleder og generalsekretær, fortsetter Nordby.

Nordby har som styreleder i AI Norge vært aktiv pådriver i store prosesser både nasjonalt og internasjonalt i organisasjonen. Under hans ledelse har styret satset stort på medlemsorganisasjonen og sikret bredere opplæring av aktivister og flere møteplasser for medlemmer, bl.a. ved å innføre årlige medlemsmøter i alle regioner.

Amnestys medlemmer er en unik ressurs og selve ryggraden i organisasjonen. Det har vært en ære å representere de nesten 60 000 medlemmene i løpet av mine år som styreleder. Møtet med ildsjeler over hele landet er noe jeg kommer til å savne, sier Nordby.
Erfaren etterfølger

Under styremøtet fredag 11. desember konstituerte styret Kjetil Haanes som ny styreleder. Konstitueringen gjøres umiddelbart gjeldende og vil vare frem til landsmøtet høsten 2016.

Kjetil Haanes ble valgt som første vara til styret under landsmøtet i 2013, før han i 2014 ble valgt inn som ordinært styremedlem. Han har dermed bred erfaring i organisasjonen og har deltatt i viktige prosesser i organisasjonen i løpet av sin tid i styret.

Det er en ære å overta styreledervervet etter Trygve G. Nordby. AI Norge er en viktig og flott organisasjon, og det har vært spennende å bli kjent med Amnesty fra styrets side. 2016 er et viktig år med utarbeidelse av ny strategi og landsmøte på høsten, og jeg gleder meg til å ta fatt på styrelederarbeidet og til å treffe medlemmer på flere arenaer, sier Haanes

Haanes har lang styreerfaring fra både bedrifter og ideelle organisasjoner. Han har blant annet vært styreleder i Norsk Presseforbund og styremedlem i Orkla ASA. Han har også bakgrunn fra den norske UNESCO-kommisjonen. Haanes var i en årrekke konserntillitsvalgt i Orkla-systemet og senere nestleder i Norsk Journalistlag. Til daglig jobber Haanes som redaktør i næringslivsmediet NETT NO.

Det er selvsagt vemodig å miste en dyktig styreleder i Nordby, men jeg er helt trygg på at Kjetil Haanes er rette mann til å ta over jobben og at han vil lede styret på ypperlig vis fremover, sier John Peder Egenæs, generalsekretær i AI Norge.

Første varamedlem Gro Davidsen blir ordinært styremedlem, mens Nancy Herz blir første vara, Thomas Øvestad blir andre vara og Ingrid Juell Moe blir tredje vara. Det blir ellers ingen endringer i styrets sammensetning.

Styret i Amnesty International i Norge velges av landsmøtet. Neste landsmøte vil avholdes i Trondheim 4-6. november 2016. Invitasjon til dette vil oversendes alle medlemmer på nyåret.

Har du spørsmål, ta kontakt med Kjetil Haanes på [email protected] eller tlf. 902 01 234 eller generalsekretær John Peder Egenæs på [email protected] eller tlf. 911 00 676.