Olympiske leker i Sotsji: OL's første samvittighetsfange

Miljøaktivisten Yevgeniy Vitishko er dømt til 15 dager i administrativ forvaring -  for banning på offentlig sted.
Publisert: 3. Feb 2014, kl. 21:56 | Sist oppdatert: 4. Feb 2014, kl. 09:27
Amnesty International ser med bekymring på hvordan trakasseringen av aktivister i Sotsji-området øker, jo nærmere man kommer OL-start. Flere dager før de første medaljene deles ut, har Sotsji-OL allerede fått sin første samvittighetsfange.
Protestert mot miljøskader
Miljøaktivisten Yevgeniy Vitishko og andre fra organisasjonen Environmental Watch North Caucasus har lenge kritisert myndighetene for miljøskadene de mener OL-forberedelsene har ført med seg. Mandag ble han dømt til 15 dagers administrativ forvaring for "pøbelvirksomhet" - fordi han angivelig skal ha bannet på et busstopp.
- Vitishko er et klassisk eksempel på hvordan myndighetene har forsøkt å kvele enhver form for kritikk før lekene i Sotsji. Amnesty anser ham som en samvittighetsfange, sier generalsekretær John Peder Egenæs i Amnesty i Norge.
Sammen med andre medlemmer av organisasjonen Environmental Watch North Caucasus, har han vært aktivt involvert i protester mot avskoging og ulovlige konstruksjoner og inngjerdinger av vernet skog rundt Sotsji.
- For dette blir de altså straffet. Å stemple ham som en pøbel, er myndighetenes måte å forsøke å kneble ham, sier Egenæs.
Ville til Sotsji
Vitiskho bor i Tuapse, en by nord for Sotsji. På grunn av en betinget dom fra 2012 i forbindelse med en miljøprotest, har Vitishko restriksjoner på hvor han kan reise. Mandag gikk han, ifølge støttespillerne sine, til myndighetene for å be om å få dra til Sotsji. Umiddelbart etter ble han arrestert. Først lød anklagen på tyveri, deretter ble det forandret til pøbelvirksomhet.
Amnesty har tidligere engasjert seg i saken til Vitishko, på grunn av det organisasjonen mener var en urettferdig rettssak. I desember i fjor ble nemlig den betingede dommen omgjort til tre års fengsel, fordi han ikke skulle ha overholdt portforbudet. Appellsaken hans skulle egentlig opp for retten den 22. februar, men nå er all informasjonen om saken forsvunnet fra rettsinstansens nettsider.
- Amnesty er svært bekymret for hva som kommer til å skje med aktikvister som Vitishko og resten av sivilsamfunnet etter OL, når det internasjonale fokuset forsvinner, sier Egenæs.

AMNESTY OM RUSSLAND:
AMNESTY I SOTSJI:
  • Amnesy International har et team i Sotsji fra 2. februar til 9. februar, hvor også vår kommunikasjonsrådgiver Lene Christensen er til stede. Kontakt henne på [email protected].

Les mer på amnesty.no