"Det er min kropp": Operasjon Dagsverk til Amnesty

Årets Operasjon Dagsverk er tildelt Amnestys prosjekt "Det er min kropp!".
Publisert: 3. Mar 2015, kl. 11:16 | Sist oppdatert: 28. Mai 2019, kl. 13:20
I dag bestemte Elevtinget at årets Operasjon Dagsverk blir Amnestys prosjekt "Det er min kropp!", som handler om seksuelle og reproduktive rettigheter for ungdom i Chile, Peru og Argentina. De får ikke nødvendig opplæring, prevensjon eller helsetjenester.

- Vi i Amnesty er stolte og ydmyke over at vårt prosjekt ble stemt frem til å bli årets Operasjon Dagsverk. Vi lover å ta vare på tilliten som Elevtinget viste oss i dag, og vi gleder oss til et godt samarbeid fremover, sier generalsekretær John Peder Egenæs.

Prosjektet vil gi ungdom kunnskap om sine rettigheter slik at de kan ta gode valg og kan bidra til å fremme andres rettigheter. Prosjektet vil utdanne ungdomsledere, danne sterke nettverk og lære opp ungdommer i praktisk påvirkningsarbeid.

Fra tabu til trygg seksualitet

I Chile, Peru og Argentina møter ungdom motstand når de krever kunnskap om kropp og seksualitet. De blir nektet seksualundervisningen de har krav på etter loven, fordi mange voksne mener at de ikke trenger det. Det er heller ikke enkelt for ungdom å få tak i prevensjon fordi en lege vil kunne informere foreldrene.

Omfanget av uønsket graviditet blant tenåringer er derfor høyt. Tilgang til trygg og lovlig abort begrenset, og mange jenter må avslutte utdanningen sin fordi de får barn tidlig. Ungdom som er utsatt for overgrep føler at de ikke blir sett og hørt, og de har få steder å få hjelp. Tabuer gjør det vanskelig for skeiv ungdom å komme ut av skapet.

- Unge mennesker opplever at deres rettigheter ikke blir forstått og respektert. Avgjørelser som de selv har rett til å ta, blir tatt av andre, sier Egenæs.

Dette kan du bidra til å endre!
Gjennom Amnestys OD-prosjekt vil ungdom i Argentina, Chile og Peru få lære om hvilke rettigheter de har knyttet til egen kropp og seksualitet. De skal lære hvor de kan henvende seg for å få nødvendig helsehjelp, inkludert tilgang på prevensjon og helsehjelp etter seksuelle overgrep.

Prosjektet har tre hovedmål:
  • Utdanne og inspirere ungdom
Vi vil utdanne ungdomsledere som igjen kan lære opp andre ungdommer, samt lærere, foreldre og helsearbeidere, om seksuelle og reproduktive rettigheter. Deltakerne skal selv være med på å påvirke innholdet i opplæringen og i undervisningsmateriellet som skal lages.
  • Skape effektive og synlige aksjoner
Etter at ungdommene har fått opplæring, vil vi styrke deres lederevner og motivere dem til å aksjonere for sine rettigheter. Vi vil arbeide sammen med ungdommene for å lage en kampanjestrategi, blant annet om hvordan man kan få fram sitt syn på seksuelle og reproduktive rettigheter i media. Vi vil bidra til at ungdommene kan danne sterke nasjonale nettverk, der de kan støtte hverandre i å planlegge effektive aksjoner. Representanter for nettverkene i hvert av de tre landene vil møtes for å utveksle erfaringer og lære av hverandre.
  • Påvirke dem som har makt
Vi vil lære opp ungdomslederne i hvordan de kan påvirke dem som har ansvar for å oppfylle og respektere ungdommenes rettigheter. Dette gjelder ledelsen på den enkelte skole som har ansvar for at det blir gitt skikkelig seksualundervisning. Det gjelder helsemyndighetene som har ansvar for at ungdom kan få informasjon, tilgang på prevensjon og nødvendig helsehjelp uten diskriminering og fordømmelse. Og det gjelder nasjonale myndigheter som har ansvar for at landets lover om seksuelle og reproduktive rettigheter følger de internasjonale menneskerettighetene og blir fulgt i hele landet.