På flukt over havet

Vågen videregående skole fortsetter samarbeidet med Amnesty.
Amnesty International har årlige samarbeid med Vågen videregående skole i Sandnes. Skolen er en såkalt Amnesty-skole og har tidligere hatt elevprosjekt i forbindelse med aksjoner for den saudiarabiske bloggeren og regimekritikeren Raif Badawi (2013) og den syriske flyktningkrisen (2014). Årets samarbeid med fagene Medier og kommunikasjon var en videreføring av fjorårets sak, men denne gang med hovedfokus på kampanjen ‪#‎ForsvarArtikkel14. Krev trygge og lovlige veier til Europa.

Publisert: 5. Apr 2016, kl. 13:56 | Sist oppdatert: 5. Apr 2016, kl. 14:07
Farlig flukt over havet
Elevene fikk først informasjon fra Amnesty om den pågående flyktningsituasjonen og hvordan Europa stenger grensene for flyktninger fra bl.a. det krigsherjede Syria. Stengte grenser tvinger mennesker til å krysse Middelhavet i dårlige, delvis synkeferdige båter, og bare i fjor omkom over 3700 mennesker på flukt over havet. De dør i forsøket på å nå Europa fordi det ikke finnes trygge og lovlige veier for å søke asyl. Retten til å søke asyl er nedfelt i artikkel 14 i Verdenserklæringen om menneskerettighetene, og dersom vi fratar mennesker muligheten til å søke asyl, bryter vi disse menneskerettighetene. Amnesty sin kampanje oppfordrer Norge og Europa til å være med å dele ansvaret for å ta imot mennesker på flukt og gi dem beskyttelse.

Etter Amnesty sitt foredrag fortalte lærer ved Vågen Tormod Rossavik, gjennom bilder og tekst, om sine erfaringer som frivillig i Hellas i romjulen 2015. Han viste også redningsvester som han hadde tatt med seg hjem. Disse hadde vært i bruk av flyktninger, og flere av dem er ikke godkjent for bruk på havet siden de er fylt med liggeunderlag, halm eller annet. Også bade-lekevester og baderinger var blant «flyteutstyret» Rossavik viste frem. Dette gjorde nok spesielt inntrykk på elevene som etterpå skulle i gang med oppgavene sine, som var å lage noe visuelt (i form av plakater, animasjonsfilmer el.a.), tilknyttet nettopp Amnesty sin kampanje om trygge veier til Europa.

Sterke plakater
Elevenes resultat ble vist i foajeen på skolen gjennom en utstilling av arbeidet. Samtidig arrangerte skolens Amnesty-gruppe en aksjon der de samlet signaturer for kampanjen.
Det ble mange flotte og ikke minst sterke plakater som forteller om mennesker på flukt og hvilke uoverstigelige problemer de møter på veien fordi Europa stenger dem ute.

Sterke inntrykk gav elevene mye å tenke på, og inspirasjon til å lage plakater, slående både i visuelle uttrykk og innhold. Vi håper mange tok seg tid til å se utstillingen og ble så beveget at de signerte aksjonen. Hvis ikke, er det mulig å gjøre det på Amnestys nettside