Raftoprisen tildeles Agora

Årets Raftopris går i år til den russiske menneskerettighetsorganisasjonen Agora.
Publisert: 30. okt 2014, kl. 17:39 | Sist oppdatert: 20. Feb 2018, kl. 15:36
Det ble kunngjort torsdag i forrige uke.

- Tildelingen er en anerkjennelse av deres utrettelige og profesjonelle arbeid for å forsvare rettssikkerhet og andre menneskerettigheter i et Russland hvor organisasjoner og enkeltpersoner utsettes for tiltagende press fra landets myndigheter, uttalte leder av priskomiteen Martin Paulsen under offentliggjøringen forrige uke.

Agora er en regional menneskerettighetsorganisasjon med base i Kazan i Russland, som bistår personer som hevder brudd på deres menneskerettigheter. Blant Agoras hovedarbeid er juridisk forsvar på vegne journalister, bloggere, politiske aktivister, og ikke-statlige organisasjoner. Organisasjonen har blant annet jobbet mye med å ivareta rettsstaten i Russland.

Tvunget til å takke nei til pengene

Tidligere i år ble Agora stemplet som «utenlandsk agent» av russiske myndigheter. Russisk lovverk krever at slike organisasjoner rapporterer mer om deres økonomi og virke. Mange russiske menneskerettighetsorganisasjoner har blitt plassert i denne kategorien.

Skulle Agora velge å trosse loven, kan de bli oppløst av myndighetene. På grunn av den vanskelige situasjonen for menneskerettighetsorganisasjoner i Russland, har Agora valgt å si ifra seg prisbeløpet på 20.000 amerikanske dollar som følger med prisen.

- Dette viser hvor vanskelig det er å drive menneskerettighetsarbeid i Russland. Det å motta penger fra utlandet, uansett hvor stor eller liten sum det er snakk om, gjør at man som russisk organiasjon er lovpålagt å registrere seg som en "utenlandsk agent". Derfor velger Agora å si fra seg penger som kunne vært til uvurderlig hjelp i deres kamp for menneskerettighetene, sier generalsekretær John Peder Egenæs i Amnesty i Norge.

Har fostret fredsprisvinnere

Raftoprisen ble opprettet i 1986 til minne for den norske menneskerettighetsforkjemperen og NHH-professoren Thorolf Rafto. Prisen har som spesielt mål å sette søkelys på glemte menneskerettighetsovergrep, og på organisasjoner og individer som fortjener økt oppmerksomhet.

I fjor var det Bahrain Centre for Human Rights som mottok prisen. Flere vinnere av Raftoprisen har senere mottatt Nobels Fredspris, inkludert iranske Shirin Ebadi og burmesiske Aung San Suu Kyi.

Prisutdelingen skjer søndag 2. november.

Frokostseminar 4. november:
  • Møt leder av Agora, Pavel Chikov, under et frokostseminar i Amnestys lokaler i Grensen 3 førstkommende tirsdag 4. november. Frokostseminaret arrangeres av Den Norske Helsingforskomité.
  • Les mer om seminaret her.