Nobelutdelingen 2014: Salil Shetty i Oslo for å hedre fredsprisvinnerne

Amnestys internasjonale generalsekretær gleder seg til å være til stede når hans venn og tidligere kollega Kailash Satyarthi mottar fredsprisen.
Publisert: 8. des 2014, kl. 14:40 | Sist oppdatert: 9. des 2014, kl. 22:08
- Dette er en pris for menneskerettighetsforkjempere som er villige til å vie seg helt og holdent til å fremme utdanning og rettighetene til verdens mest sårbare barn, sa Amnestys internasjonal generalsekretær Salil Shetty da det ble kjent at årets fredspris går til Kailash Satyarthi og Malala Yousafzai.

Nå er han i Oslo for å overvære prisutdelingen til de to menneskerettighetsforkjemperne. Det er ikke bare i egenskap av å være Amnestys internasjonale generalsekretær.
- På et personlig nivå, er jeg glad for at prisen har gått til to personer jeg kjenner og beundrer. Kailash er en gammel venn og menneskerettighetskollega, og det var et privilegium å være vert for Malala da hun mottok Amnesty International Ambassador of Conscience Award i fjor.

Vennskapet med Satyarthi går langt tilbake.
- Kailash Satyarthi har viet sitt liv til å hjelpe millioner av barn i India som blir tvunget inn i slaveri og arbeider under grusomme forhold. Prisen er en anerkjennelse av den utrettelige og tiårlange kampen mot handel med barn og barnearbeid i India som sivile aktivister har utkjempet, sier Salil Shetty om tildelingen av prisen til sin gode venn.

Noradkonferansen

Salil Shetty skal også delta på Norad-konferansen om demokrati og menneskrettigheter torsdag. Shettys innlegg handler om avstanden mellom normative rammeverk og realitetene på bakken. Fredsprisvinner Kailash Satyarthi, FNs visehøykommissær for menneskerettigheter Flavia Pansieri og Norges utenriksminister Børge Brende er også innledere på konferansen.

SALIL SHETTY
Salil Shetty startet som Amnesty Internationals åttende internasjonale generalsekretær i juli 2010.

Shetty har lang fartstid i arbeid med fattigdom og rettferdighet, og tar nå tydelige grep for å gjøre Amnesty mer effektiv i bekjempelsen av brudd på menneskerettighetene, blant annet med et større desentraliseringsprogram.

Fra 2003 til 2010 var Salil Shetty direktør for FNs Millennium Campaign de såkalte tusenårsmålene. Fra 1998 til 2003 var han administrerende direktør i ActionAid, og har fått æren for gjøre organisasjonen til en av verdens fremste internasjonale utviklingsorganisasjoner.

Salil Shetty studerte ved Indian Institute of Management i Ahmedabad og ved London School of Economics.

Følg @SalilShetty på Twitter.

Presse: For intervju med Salil Shetty mens han er i Oslo, kontakt Amnestys medierådgiver Lene Christensen.

Les mer på amnesty.no